Annons

Johannes Salminen:Kriget som helvete eller gudstjänst

Med sin målning ”Guernica” fångade Picasso krigets vanvett och lidande. Över hundra år tidigare hade en annan spanjor, Goya, avromantiserat gerillakriget mot Napoleons armé. Hos krigsskildraren Runeberg finner vi motsatsen: hjältedikter med en romantisk dödskult.

Under strecket
Publicerad

Den baskiska staden Guernica råkade vara på ”fel” sida i spanska inbördeskriget, och en aprildag 1937 attackerades den på Francos vägnar av tyska Junkerplan med 500-kilosbomber i lasten. Folk som flytt ut på fälten förföljdes med maskingevärseld från lågt flygande stridsplan, en massaker där de utvalda offren framför allt var kvinnor och barn.

Det brinnande Guernica illustrerade en ny sorts ”total” krigföring och skulle i oändlighet upprepas, med Gaza och Tjetjenien som färskaste exempel. Men det var Picasso som med sin ”Guernica” en gång för alla fångade in det moderna kriget och dess vanvett. Picasso var inte bara reportern som ville beskriva ett exempellöst brott ur nutiden, skriet som här stiger ur strupen på både människor och djur bryter igenom seklerna och når fram till våldet och skräcken som en hemsökelse utan bot.

Annons
Annons
Annons