Annons

Kriget banade väg för trafikflygets expansion

200 flygplan var vid fronten vid krigets början och fler än 200 000 tillsammans mot slutet. Satsningarna på flygutveckling var enorma i Tyskland och Frankrike/Storbritannien. Europa gick i frontlinjen. Det här är tredje delen av Fredrik Braconiers artiklar om första världskriget

Under strecket
Publicerad

Orville och Wilbur Wright testar flygplan på en strand. 1903 gjorde bröderna den första flygningen med ett plan som var tyngre än luft. 1905 flög de en mil och återvände till utgångspunkten.

Foto: APBild 1 av 5

Det tyska luftskeppet ”Hindenburg” siktas över Manhattan i New York på väg till angöringstornet Lakehurst. Hindenburg exploderade och brann upp på 34 sekunder vid angöringen. 36 personer omkom och 61 överlevde. Olycksorsaken gick inte att utreda helt med det blev slutet för det kommersiella användandet av luftskepp.

Foto: PRESSENS BILDBild 2 av 5

Manfred von Richthofen, ”Röda baronen”, flög en Fokker. Bilden är från 1918.

Foto: ULLSTEIN BILDBild 3 av 5

Handley Page, HP42, i brittiska Imperial Airways flotta.

Foto: LIBRARY OF CONGRESSBild 4 av 5

Ett SAS-plan av typen Douglas DC-6 startar från Heathrow. Året är 1955.

Foto: BEN BROOKSBANKBild 5 av 5

Krig är död och förstörelse. Men de båda världskrigen på 1900-talet innebar också snabb utveckling inom de områden som prioriterades militärt. Då fanns det nästan ingen gräns för vilka resurser som kunde satsas. Det amerikansk-brittiska Manhattanprojektet under andra världskriget för att ta fram atombomben är ett exempel. Satsningen på flygutveckling är ett annat och här finns stora likheter mellan världskrigen. De flygplan som finns vid krigets början är överspelade vid krigssluten och utvecklingen sätter omedelbara spår på civila flygplan. Men krigföringen från luften mot civila mål under första världskriget väckte farhågor som dessvärre besannas under nästa krig när stad efter stad sattes i brand av flygangrepp.

1909 flög Louis Bleriot som förste över Engelska Kanalen. Han hyllades som en hjälte i London och vann ära samt 1000 pund. Flygningen tog 37 minuter med en fart av 72 kilometer på 75 meters höjd. Bleriot hade byggt planet själv och motorn var på 25 hästkrafter.

Annons
Annons
Annons