Annons

Krigarkonungen och kåldolmarna

Karl XII har gjorts till symbol för nationalism, rasism och nazism, men hans tid i det muslimska Turkiet vittnar snarare om kulturell öppenhet. Ett resultat av kungens turkiska allians var den svenska kåldolmen.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

En målning av Gustaf Cederström visar Karl XII och hans allierade, kosackledaren Ivan Mazepa efter nederlaget mot de ryska trupperna vid Poltava. Mazepa tycks peka ut flyktvägen till det Osmanska riket.

Foto: AUKTIONSVERKET Bild 1 av 2

Klassiska kåldolmar med gräddsås och potatis.

Foto: JUREK HOLZER Bild 2 av 2

En målning av Gustaf Cederström visar Karl XII och hans allierade, kosackledaren Ivan Mazepa efter nederlaget mot de ryska trupperna vid Poltava. Mazepa tycks peka ut flyktvägen till det Osmanska riket.

Foto: AUKTIONSVERKET Bild 1 av 1
En målning av Gustaf Cederström visar Karl XII och hans allierade, kosackledaren Ivan Mazepa efter nederlaget mot de ryska trupperna vid Poltava. Mazepa tycks peka ut flyktvägen till det Osmanska riket.
En målning av Gustaf Cederström visar Karl XII och hans allierade, kosackledaren Ivan Mazepa efter nederlaget mot de ryska trupperna vid Poltava. Mazepa tycks peka ut flyktvägen till det Osmanska riket. Foto: AUKTIONSVERKET

I Kungsträdgården i Stockholm står en tung, grön bronsstaty av Karl  XII. Kungen har en dragen värja i handen och pekar österut i en manande gest mot den ryska björnen. Ända sedan den avtäcktes den 30 november 1868, på 150-årsdagen av kungens död i Norge, har statyn varit ett laddat nationellt monument och bråken började redan under invigningen. De bättre platserna nära statyn hade reserverats för överhet och borgerskap, arbetarna protesterade och massorna skingrades brutalt av beriden militär. Motsättningarna mellan rika och fattiga kastade sin skugga över ceremonin, som snarast varit avsedd att spegla nationens enhet och samling mot en gemensam yttre fiende.

Annons
Annons
Annons