Kreativ satsning kan få snöpligt slut

Antalet företag i de kulturella och kreativa näringarna växer i hög takt, visar ny statistik som släpps imorgon, tisdag. Företagen är intressanta av flera skäl, inte minst som mall för att modernisera bilden av företagande. Men den handlingsplan för dessa branscher som regeringen inledde för tre år sedan är på väg mot ett snöpligt slut. Framför allt är det näringsministern som är tyst. Det skriver kulturekonomen Tobias Nielsén och forskaren Emma Stenström.

Under strecket
Publicerad
Annons

För tre år sedan presenterade kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth och dåvarande näringsminister Maud Olofsson en handlingsplan för kulturella och kreativa näringar; ett fält som tidigare fallit mellan deras respektive områden. Av tradition hade nämligen kulturpolitiken tagit avstånd från ”marknaden” och näringspolitiken hade förbisett dessa branscher som viktiga för ekonomisk tillväxt och sysselsättning.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons