Annons

”Kravet på Emil Nolde-tavlan krävde prövning”

Emil Noldes målning ”Blumengarten (Utenwarf)”, som Moderna museet 2009 återlämnade till arvtagarna till den forne ägaren Otto Nathan Deutsch.
Emil Noldes målning ”Blumengarten (Utenwarf)”, som Moderna museet 2009 återlämnade till arvtagarna till den forne ägaren Otto Nathan Deutsch. Foto: TT

KULTURDEBATT Frågor kring nazistulen konst rör sig i gränslandet mellan juridik och moral. För sådana frågor krävs det både tid och tålamod för att nå ansvarsfulla lösningar, skriver överantikvarie Knut Weibull i en replik till SvD:s Anders Rydell.

Under strecket
Publicerad

Anders Rydell kritiserade i torsdagens Svenska Dagbladet statens hantering av krav på återlämnande av nazistulna kulturföremål. Han ifrågasätter min förmåga att oberoende kunna hantera frågor som rör detta. Han bygger det på mitt agerande i processen om återlämnande av tavlan ”Blumengarten (Utenwarf)” av Emil Nolde.

Det var första gången ett krav av detta slag framfördes i Sverige och ett antal frågor behövdes utredas. Först proveniensfrågan, därefter om kravet var juridiskt hållbart och slutligen vad som – enligt de så kallade Washingtonprinciperna – var en rimlig och rättvis lösning i det aktuella fallet. Att tillmötesgå ett sådant krav utan en noggrann prövning hade inte varit försvarbart.

Annons
Annons
Annons