Krav på större ansvar för mobiloperatörerna

I nästa vecka ska Konsumentverket träffa de stora teleoperatörerna för att klargöra att de har ett större ansvar för sina fakturor än de hittills har velat kännas vid. Missnöjda kunder ska kunna vända sig till sin operatör för att slippa betala för oönskade poster på räkningen, menar jurister på Konsumentverket.

Under strecket
Publicerad
COLOURBOX (BILDEN ÄR ETT MONTAGE)
Foto: COLOURBOX (BILDEN ÄR ETT MONTAGE)
Annons

Klagomålen på företag som lyckas kroka upp människor för dyrbara tjänster via mobilen har varit omfattande under året som gått. Av alla klagomål som konsumentverket har fått sedan ett år tillbaka handlar 5 procent om just detta relativt nya fenomen.

Ibland nappar folk på tävlingar, frågesporter eller olika tester på nätet och lämnar i samband med det ut sitt mobilnummer. På nätet är diskussionen het om verksamheten och många försöker varna och tipsa varandra om hur man ska bli av med konstiga abonnemang som man inte längre vill ha.

Annons
Annons
Annons