Annons

Krav på mer grönt bränsle i flygtanken

Produktionen av biodrivmedel till flygindustrin ska få en skjuts genom högre krav på bränsleleverantörerna. Om tio år ska 30 procent i tanken vara biodrivmedel, något som ger avtryck på biljettpriserna. Samtidigt saknar ledande forskare satsningar på svensk produktion av bränsle.

Julius Bengtsson / TT
Publicerad

Flygindustrin plågas av ett dåligt samvete bland många resenärer. Fenomenet har till och med fått ett eget namn: flygskam. För att göra färdsättet mer miljövänligt har regeringens utredare, det tidigare miljöpartistiska språkröret Maria Wetterstrand, sett över möjligheten att få in mer förnybara bränslen i tanken.

Hennes slutsatser redovisas för regeringen på måndag. Huvudförslaget är en så kallad reduktionsplikt, som innebär krav på bränsleleverantörer att blanda i en viss mängd biodrivmedel i nytt flygbränsle.

Annons
Annons
Annons
Annons