Annons

Krasch boom bang för Jas

I morgon är det tio år sedan ett herrelöst Jas Gripen-plan störtade på Långholmen mitt i Stockholm, mitt under en flyguppvisning, på en liten ö i folkhavet. Några åskådare skadas, men ingen dör.

Under strecket
Publicerad

Foto: Yvonne Åsell Foto: August Taube Foto: Björn Larsson-Ask Men hade kraschen gjort Gripen osäljbart utomlands? Nej, försäkrade Saab och militära experter. De flesta nya stridsflygplan går i backen i början. Det hör till själva utvecklingsprocessen, hette det. Den 8 augusti 1993 störtar, under en flyguppvisning inför hundratusentals åskådare, Jas 39 Gripen på ön Långholmen mitt i Stockholm. Som av ett under omkommer ingen. Men vad har hänt sedan med det stora exporthoppet? En efter en har intresserade länder i slutändan bestämt sig för andra flygplan, ofta amerikanska F16 eller F18. Det var det första serietillverkade Gripenplanet, två år försenat, som gick i backen under maximal uppmärksamhet. Därmed kunde hela Jas-projektet, som startade 1982, ha kraschat. Fördyringar, förseningar, politiska och tekniska problem hade då redan kantat luftvägen för Jakt/Attack/Spanings(Jas)-planet Gripen, Sveriges största industriprojekt. Och vintern 1989, två månader efter den första provflygningen, hade prototypen havererat mitt framför tv-kamerans öga.

Men året innan kraschen i Stockholm 1993 hade regeringen, efter långa diskussioner, redan beställt 110 plan till (den första ordern var på 30 plan). Alldeles för mycket pengar, prestige och jobb stod på spel. Dessutom var det kalla kriget slut, vilket öppnade nya möjligheter för export. Det skulle både Industrigruppen Jas (Saab, Ericsson med flera) och svenska staten kunna tjäna pengar på. Så Jas-projektet fick fortsätta. Men hade kraschen gjort Gripen osäljbart utomlands? Nej, försäkrade Saab och militära experter. De flesta nya stridsflygplan går i backen i början. Det hör till själva utvecklingsprocessen, hette det.

Annons
Annons
Annons