Annons
X
Annons
X
Litteratur
Recension

Jonathan och kroppen Krammärkta böcker väcker intresse

HJÄRTEFRÅGA Två svenska barnboksförlag med ­genusperspektiv startade förra året. Lena Kåreland har läst de första böckerna i Vilda förlags utgivning, från Olika förlag kommer nya titlar inom kort.

Jonathan och kroppen

Författare
Genre
Barnbok
Förlag
Vilda

Ill: Jeanette Bormarker 24 s

Vad händer när en kille tar på sig sin systers rosa sandaler? Ja, är han en cool typ som kan ge svar på tal, blir det som han har på fötterna pojkskor rätt och slätt. Betydelsen av yttre könsattribut, till exempel genuskodade färger, tas upp i bilderboken Sandalerna av Anna Hedvall och Martin Hedvall, en av fyra bilderböcker som lanserats av det nystartade förlaget Vilda.

Böckerna är vad förlaget kallar ”krammärkta”, det vill säga de har granskats med genusglasögon för att uppfylla kraven på demokrati-, jämställdhets- och mångfaldsperspektiv. Berättelsen om pojken som inte bryr sig om att han blir retad för sina rosa skor lever utan tvekan upp till krammärkningen. Intrigen är dock tämligen tunn, personerna grovt tillyxade efter de idéer som ska lanseras, och de rimmade verserna rytmiskt knaggliga och svåra att läsa.

Jonathan och kroppen av Karin Salmson och Jeanette Bormarker är en faktainriktad skildring om mäns och kvinnors kroppar. En ramberättelse om Jonathan som sover över hos en kompis blir utgångspunkt för reflektioner över hur olika människors kroppar kan se ut. I vår tid med dess kroppsfixering kan boken säkert fungera som underlag för samtal kring våra skönhetsideal och de åldersförändringar som kroppen genomgår. Illustrationerna har kraft och schvung, och människorna tecknas med skarpa konturer mot en oftast helvit bakgrund.

Annons
X

Flickan Vilda, förlagets signatur, är huvudperson i Vilda i Asien av Pamela von Sabljar och Carl-Fredrik Carlson. Detta är en rese­skildring för barn, berättad i ett tillbakablickande perspektiv. Vilda tänker på familjesemestern i Asien, medan hon väntar på att maten ska bli klar. Det är förstås pappa och ingen annan som slamrar i köket.

Vilda återupplever Thailand och dess härliga stränder, den kryllande marknadsgatan i Bangkok, tågresan till Malaysia och vistelsen på en liten ö utan vare sig bilar, motorcyklar eller vanliga cyklar. Människor, miljöer, ovanliga fortskaffningsmedel, natur och djurliv; allt ses och skildras med barnets oförvillade blick. Det är livfullt, innehållsrikt och lagom dramatiskt med välgjorda och detaljrika illustrationer i akvarell.

Dramatik, fart och fläkt utmärker i hög grad debutanten Eva Lundgrens ABC-bok Magic, Cilla & Baby – ramsor om tjejer, killar och grejer. Här finns en frisk uppkäftighet i språket, där slanguttryck blandas in i verserna. För den som inte hänger med i svängarna förklaras en del begrepp i en ordlista nedtill på sidorna. (Men man tycks inte ha särskilt stor tilltro till läsarnas ordkunskap, när ”ljuvligt” anses kräva ett förtydligande.)

Mycket knyter an till musiken såsom discodivan Dorinell, Ellinor med sin elgitarr och Ragges pappa som rappar. Krammärkningen framgår inte minst av bokstaven Q som står för queer. Versen ger en bild av en nutida regnbågsfamilj: ”Qvintus har 2 morsor; Annkatrin och Rut, / 1 syrra och 2 brorsor, / farsan heter Knut.”

Med på den händelserika färden genom alfabetet är också vrålåkande Vera och originelle Olle som gillar smink och rosa spets. Kasper, dålig på fotboll, kontrasterar mot hockeyspelande Inger, känd för sina grymma mål.

Illustrationerna förtjänar ett särskilt omnämnande. För dem svarar ett tjugotal konstnärer, hämtade inte bara från barnlitteraturområdet utan även från reklam-, design- och modevärlden. Bildmässigt är det alltså en stor variation beträffande tekniker och stilar. ”Magic, Cilla & Baby” är en annorlunda och humoristisk ABC-bok. Den roar och kan säkert också utmana en och annan läsare, vilket väl just är meningen.

Vildas utgivning väcker intresse, och man ser fram emot nya titlar. Böcker för små barn som ifrågasätter och problematiserar rådande föreställningar om kön fyller en viktig funktion, särskilt med tanke på att många förskolor enligt flera undersökningar inte lever upp till kraven på genusmedveten pedagogik.

I några av böckerna ovan ingår även förslag på diskussionsfrågor att ta upp i förskola och skola, vilket ökar användbarheten. Men i ivern att förmedla de ”rätta” genusperspektiven får inte kraven på konstnärlig gestaltning tappas bort. Att bara vända på rollerna och placera mannen vid spisen och kvinnan bakom ratten åstadkommer ingen förändring på djupet. Risken att bli övertydlig och moraliserande kan vara stor. Då missas syftet, hur vällovligt det än må vara.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X