Kraftig förändring av e-handeln under pandemin

Svenskarnas köp av produkter på nätet har ökat kraftigt under coronapandemin. Ändå har e-handelsmarknaden minskat. Förklaringen är att det inte köpts resor eller biljetter till evenemang.

Under strecket
TT
Publicerad

Svenskarna köper mer produkter på nätet, ändå har e-handelsmarknaden minskat.

Foto: Foto: Jessica Gow/TT
Annons

"Svenskarnas handelsmönster har förändrats på grund pandemin. Digitaliseringen, som redan var stark, har fått en stor skjuts framåt och har förändrat konsumentbeteendet. När vi kan resa och gå på evenemang som vanligt igen kommer dessa kategorier att återhämta sig, samtidigt som vi lär fortsätta handla produkter på nätet i samma utsträckning", säger e-handelsexpert Patrik Müller i ett pressmeddelande från företaget Nets som varje år mäter hur mycket svenskarna handlar för på nätet.

Tillväxten i e-handeln har satt rekord varje år sedan den första mätningen gjordes 2007. Då var svenskarnas totala konsumtion på nätet – för kategorierna resor, varor och tjänster – 37 miljarder kronor. 2019 konsumerades det för 310 miljarder kronor.

Annons
Annons
Annons