Annons
Recension

RebeckaKraftfull Ronja ropar efter Gud

Publicerad

Premiären på musikalen Rebecka är en av de sista resterna från det stora översättningsarbetet med Bibel 2000. Där ingick det ekumeniska projektet Musikbibel 2000, som bland annat skulle satsa på kvinnliga kompositörer, oratorier, hiphop och musikal. Flera samfund och kyrkliga organisationer har stått bakom det hela.
Det är dock lite svårt att förstå kopplingen till den nya bibelöversättningen, eftersom Ylva Eggehorns text förhåller sig så fri till Första Mosebok.

Ur berättelserna om de tre patriarkerna Abraham, Isak och Jakob och deras familjer har hon lyft fram Isaks hustru Rebecka. Men eftersom bibeltexten inte har mycket att berätta om Rebeckas inre liv blir hon i mycket hög grad en Eggehorngestalt – mest av allt påminner hon om en Ronja rövardotter i öknen. I ett par monologer ropar hon till Gud, som här tagit formen av en ljusstråle; den uppgörelsen blir hennes variant av Jakobsbrottning.
Jonas Franke-Bloms har skrivit väl fungerande scenmusik till föreställningen: lite Värmlänningarna, lite kletzmer, lite jazz, lite opera. Trots stilblandningen finns det något personligt i hans musikaliska idiom, en tilltalande enkelhet, som också underlättar för amatörer att sätta upp den.

Annons
Annons
Annons