Annons
Recension

Is it dark already?Kraften finns i paradoxer och motsättningar

Detalj ur ”Albatross”, 2014 av Sofia Ekström.
Detalj ur ”Albatross”, 2014 av Sofia Ekström.
Uppdaterad
Publicerad

Det är första gången som Sofia Ekström ställer ut på Galleri Riis. Samarbetet aviserades dock redan i april, när galleriet visade installationen ”How to unfold a mother” på konstmässan Market Art Fair i Stockholm. Verket bestod av en stor duk upphängd på ett stativ, en studiolampa som belyste den abstrakta målningen och ett ljudspår som kunde avlyssnas genom ett par hörlurar. Det var ett gripande epitafium över modern.

Ekström slöt cirkeln i den vackra, stundom lyriska masteressän ”Liv, moder, konst”, som är både ett konstnärligt manifest och ett avskedsbrev. ”Mitt måleri är ett motstånd mot fotografin”, hävdar hon där. ”Det är färg på ytor, helst inte vägghängda. Snarare skulpturer.” Medan konstnären definierar sitt skapande sörjer dottern sin mor i samma text. ”För mig är du inte borta./ Jag kan bara inte hitta dig längre.”

Annons
Annons
Annons
Annons