Annons

Academy of Tal RKraften finns i det fula och skeva

Tal R, ”Habakuk”, akryl och pigment på duk, 2017.
Tal R, ”Habakuk”, akryl och pigment på duk, 2017. Foto: Louisiana

Tal R liknar sitt skapande vid att drömma: ”Du bestämmer inte vad du ska drömma, du drömmer det du behöver drömma om.” Resultatet av drygt 20 års kreativt flöde fyller nu flera av Louisianas stora salar.

Under strecket
Publicerad

Tal R på Louisiana i ”Academy of Tal R”.

Foto: Noam Griegst/LouisianaBild 1 av 3

”Academy of Tal R”, installationsvy på Louisiana.

Foto: Anders Sune Bang/LouisianaBild 2 av 3

Tal R, ”The lords of kolbojnijk, mixed media på duk, 2002.

Foto: LouisianaBild 3 av 3

När Tal R (Tal Rosenzweig, född 1967) gick på Konstakademien i Köpenhamn på 90-talet ansågs det vara helt ute att måla. De var ett fåtal elever som kämpade för att hävda måleriets fortsatta relevans. Där startade Tal R sitt sökande efter ett måleriskt språk som skulle fungera i samtiden. Han beskriver sin arbetsprocess som en labyrint där han växlar fritt mellan olika stilar, format och material. Ofta relaterar han till de tidiga modernisterna – Munch, Picasso, Matisse är påtagligt närvarande i många målningar – men han förankrar konstverken i vår tid. Han gör det genom att medvetet ge dem ett visst mått av slarvighet eller tafflighet.

Det perfekta är inte ett mål för Tal R, utan det är i skevheten som han hittar kraften. Dukarna ser helt enkelt aldrig riktigt välmålade ut – även om de faktiskt är det. Det är nästan alltid något som inte stämmer. Färgen är för kladdig eller för tunn. Eller så är kompositionen för rörig. Tal R:s konst är varken pretentiös eller ironisk. Han är ute efter att skapa kontakt mellan betraktaren och konstverket.

Annons
Annons
Annons