X
Annons
X

”Köttrenden tränar oss som konsumenter”

STYCKAT. Restauranger som serverar kött i yppersta klass är egentligen samma trend som fenomenet köttfri måndag, enligt köttgesällen Eric Persson.

– Det är dags att lyfta blicken för kött, regioner, vad djuren äter, hur de mår, säger Eric Persson.

”Kött är det nya svart”, sa moderådets vd Lotta Ahlvar i en trendspaning i höstas. I Stockholm har ett antal krogar som fokuserar på kött i yppersta klass slagit upp portarna de senaste åren. Köttintresset ökar paradoxalt nog i takt med medvetenheten om att vi borde äta mindre kött.

– Trender är bra för de tränar oss som konsumenter. Sverige är ett ungt köttland. Det är först nu vi har fått riktiga köttrestauranger, säger köttgesällen och trendspanaren Eric Persson på Foodpeople som tagit fram ett nytt styckningsschema (se grafik).

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X