Annons
X
Annons
X

Kött lockbete för norsk kund

Varje år handlar normännen för 25 miljarder kronor i Sverige. I västra Sverige, och i mindre orter i Värmland har stora shoppingcentrum växt upp, enbart för att möta horder av köpsugna norrmän. Med nya norska tullar på mat spås gränshandeln fortsätta att växa.

Gränshandel i Nordby shoppingcenter utanför Strömstad.
Gränshandel i Nordby shoppingcenter utanför Strömstad. Foto: ADAM IHSE / SCANPIX

Tack vare stora prisskillnader i detaljhandeln har den norska gränshandeln stadigt ökat år för år. Under fjolåret gjorde norrmännen 9,5 miljoner resor till Sverige och runt två tredjedelar av dessa utgörs av dagsresor med shopping som huvudsyfte, enligt en studie från HUI Research.

Främst är det dagligvaruhandeln som lockar. Här påverkar norska punktskatter och tullavgifter som bland annat gör varor som alkoholhaltiga drycker, tobak, kött, godis och läsk långt mycket dyrare i Norge än vad de är i Sverige och är därför extra attraktiva att handla på den svenska sidan.

När Stortinget möts igen efter juluppehållet i mitten av januari väntas beslut om höjda tullavgifter. Sedan i höstas ligger ett förslag på höjda tullar på vissa hårdostar, finare nötkött som biff, och även lammkött. Och detta får gränshandelsaktörerna att gnugga händerna.

Annons
X

– I takt med att prisgapet mellan Norge och Sverige har vuxit ökar mängden kunder. Det har blivit vanligt att handla i Sverige, säger Ole Lind butikschef på Maximat i Nordby, Strömstad, på klingande norska.

Butikens kunder är till 95 procent norrmän och vissa av dem handlar varje vecka. Avståndet styr hur ofta man reser, men inför mathelger som jul och påsk ökar intresset och motiverar även dem som bor längre bort från gränshandelsområdena. Under december ökar omsättningen med 25 procent i Ole Linds butik, jämfört med en genomsnittlig månad.

Bättre vägar, en restid på en knapp timme för Osloborna att köra till Nordby och en ökad medvetenhet om vad man kan tjäna på att handla på andra sidan gränsen driver på utvecklingen. Maximat i Nordby har fördubblat sin omsättning under fem års tid och Ole Lind tror på fortsatt ökad försäljning, trots hårdare konkurrens.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Att vi är fler matbutiker i samma köpcentrum är bra. Handel driver handel och med en konkurrent nära måste vi skärpa oss, säger han.

    Köttfärs är den absolut vanligaste varan i kundkorgen, men det är inte längre bara de traditionella varorna kött, godis, läsk, alkohol och tobak som lockar.

    – Det är vanligt att våra kunder köper hela flak dricka när de är här, men nästan alla typer av varor säljer. Det är bara svenskt bröd som inte säljer så bra. I Norge finns en annan brödtradition.

    På fler av handelsorterna längs med norska gränsen har det gjorts stora investeringar de senaste åren och utbudet av butiker har vuxit. Även sällanköpshandel lockar och olika typer av tjänster.

    – Köpcentrumen i Värmland ligger före med serviceutbudet. Man kan gå till tandläkaren, klippa håret, eller få bilen tvättad och servad, säger Henrik Westin analytiker på HUI Research.

    Nordby som ägs av norska Olav Thon tillsammans med Strömstadbaserade Orvelin har byggts ut under flera etapper och den senaste utbyggnaden blev klar inför årets julhandel. Köpcentret är 90 000 kvadratmeter stort rymmer över 100 butiker.

    Även köpcentrumet i värmländska Charlottenberg, där Olav Thon har ägarintressen, har investeringar gjorts för att utöka butiksytorna för att rymma fler aktörer. Och i Töcksfors har Olav Thons shoppingcenter fått en ny konkurrent - Töckfors Handelspark - ägt av norska Conceptor med intressen i matbutiken Eurocash. Handelsparken öppnade i år och har redan haft flera butiker som tvingats i konkurs efter att de misslyckats i att få snurr på affärerna.

    – Det måste vara ett utbud som passar. Man kan inte öppna vad som helst och tro att det ska gå runt. De måste vara varor och tjänster som passar, säger Åsa Widmark konsult på HUI Research.

    Det finns även de som tror att handeln vuxit lite för snabbt på vissa håll i förhållande till antalet köpsugna norrmän på plats.

    – Det kommer att bli mer krig om kunderna, men det är bra med konkurrens. Det är inte de största centrumen som är billigast och när fler förstår det, kan kundströmmarna förändras, säger Hampus Söderström, grundare av en norsk kundklubb med namn Harryklubben.

    Syftet med den är att ge gränshandlande norrmän bra erbjudanden och på sikt ska en avgift tas ut av medlemmarna. Idag är det gratis och runt 12 000 shoppare har anslutit sig. I slutet av november fyllde Harryklubben tre bussar för att shoppa i Töckfors.

    – Folk hade med sig resväskor, som fylldes med varor. Det var tunga bussar som åkte hem. Många var glada att de kunde göra resan inför jul. Alla har inte egen bil, säger Hampus Söderström.

    Butiken Eurocash som stod för busskostnaden och var Harryklubbens resor går avgörs av vilka erbjudanden som kan avtalas fram.

    – Vi förhandlar med fler aktörer. Syftet är att vi ska handla riktigt billigt.

    Annons
    Annons
    X

    Gränshandel i Nordby shoppingcenter utanför Strömstad.

    Foto: ADAM IHSE / SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X