Annons
X
Annons
X

Kostsam flytt av det misslyckade julpyntet

På fredag ska reklamekorrarna ner från Svampen.

City i samverkan söker nu tillstånd för en ny plats för Alvin och gänget-pyntet i centrala Stockholm.

Men då räknas gnagarfigurerna som marknadsföring, och kostnaden blir minst 160 000 kronor mer.

Och så här blev det. Reklam snarare än julpynt anser Stockholm stad.
Och så här blev det. Reklam snarare än julpynt anser Stockholm stad. Foto: SCANPIX

Samverkansorganisationen City i samverkan hade tillstånd att uppföra en julinstallation på Svampen på Stureplan i Stockholm. Men istället för tomtar dök figurerna i den tecknade filmen ”Alvin och gänget 3” upp bredvid julgranen i en genomskinlig kupa över hela Svampens tak.

Vi vill ha den någonstans i city där det går många människor.
Per Eriksson

Nu kräver Stockholm stad att installationen tas ned, eftersom City i samverkan inte fått tillstånd att sätta upp reklam på platsen.

Annons
X

– Vi har ett tillstånd för en julinstallation, men vi har missat i vår tolkning av tillståndsreglerna, säger Per Eriksson, vd på City i samverkan.

Men det är inte säkert att ekorrarna försvinner från staden för gott. City i samverkan söker nu tillstånd att få sätta upp glaskupan på något annat ställe.

– Vi vill ha den någonstans i city där det går många människor, säger Per Eriksson.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    20:th Century Fox Sweden ligger bakom sponsringen av installationen. Marknadschef Mattias Lundin säger att bolaget nu avvaktar diskussionerna kring att flytta pyntet till en annan plats. Han vill inte säga vad man betalat för sponsringen, men när det är klart vad som händer med ekorrarna ska bolaget ta ställning till bland annat om det blir aktuellt att kräva tillbaka pengar.

    – Som alltid när man gör något för första gången väcker det uppmärksamhet, och det kan man säga att det har gjort i det här fallet. Det sägs att all uppmärksamhet är bra, men vi hade inte väntat oss att det skulle bli diskussioner så högt upp.

    Installationen på Svampen ingår i
    belysningssatsningen Stockholmsjul, som samfinansieras av Stockholms stad. Men enligt Per Eriksson har julinstallationen på Svampen finansierats separat.

    För att få sätta upp installationen på en ny plats måste City i samverkan söka tillstånd för marknadsföring, och då blir det en ny taxa, enligt Fredrik Alfredsson, stabschef på Stockholms stads trafikkontor.

    – Det skulle kosta minst 160 000 kronor. Det är vad vi beräknar att det hade kostat om de sökt, och förutsatt att de fått, tillstånd för reklam på svampen.

    På Svampen kommer det att bli tomt. City i samverkan kommer inte att sätta upp någon ny installation, i enlighet med tillståndet de fick.

    Även fler belysningar i staden har sponsrats av olika företag, exempelvis står Coca Cola bakom belysningen på Drottninggatan. I utbyte har de fått en stor reklamskylt på Klarabergsviadukten.

    – Förra året fick Coca Cola också hålla ett event i Kungsträdgården. Annars är det mest fastighetsbolag som är med och sponsrar belysningen i city, säger Per Eriksson.

    Enligt honom finns det inte något annat exempel än installationen på Svampen på reklam i själva belysningen.

    .

    BILDER:
    Så såg skissen ut – och så blev det

    .

    YOUTUBIANA:
    Produktplaceringar och brända pengar – se fler reklamkupper

    Vad tycker du om julkuppen? svd.se
    Annons
    Annons
    X

    Och så här blev det. Reklam snarare än julpynt anser Stockholm stad.

    Foto: SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X