”Ingen mening om folk inte kan kliva av tågen”

Kina har världens mest omfattande nät av höghastighetståg. I Sverige finns ännu inget beslut om höghastighetsbanor men en ny utredning pekar på ökade kostnader.
Kina har världens mest omfattande nät av höghastighetståg. I Sverige finns ännu inget beslut om höghastighetsbanor men en ny utredning pekar på ökade kostnader. Foto: Newscom/TT

Satsningen på höghastighetståg ser återigen ut att bli dyrare, visar en ny utredning. Nya billigare alternativ kräver att det byggs stationer utanför städerna. Men infrastrukturminister Tomas Eneroth säger nej till stationer som inte ligger i centrum.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Ali Sadeghi, chef för nya stambanor på Trafikverket.

Ali Sadeghi, chef för nya stambanor på Trafikverket.

Foto: Trafikverket
 Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger nej till stationer som inte ligger i centrum.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger nej till stationer som inte ligger i centrum.

Foto: Jonas Ekströmer/TT
I Kina testar de bland annat med riktigt snabba höghastighetståg med magnetisk framdrift.

I Kina testar de bland annat med riktigt snabba höghastighetståg med magnetisk framdrift.

Foto: Top Photo/TT
Annons

– 2045, allra tidigast, skulle vi kunna ha nya stambanor klara, säger Ali Sadeghi chef för Trafikverkets program för nya stambanor.

Han har precis blivit klar med en utredning om hur Sverige ska kunna få nya stambanor för höghastighetståg som gör det möjligt att åka i upp mot 300 kilometer i timmen på sträckorna Stockholm-Jönköping-Göteborg/Malmö.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons