Annons

Kostexpert: Tänk på det här när du väljer chips

”Lägre fetthalt” betyder inte ”nyttigare”. Och kalorimängden i ”lättare” chipspåsar är ofta ungefär samma som i vanliga, menar Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket. Här tipsar hon om vad du ska vara uppmärksam på och kommenterar näringsvärdet i åtta populära chipssorter.

Under strecket
Publicerad
”Risken är att vi läser ’mindre fett’ på förpackningen och tror att vi kan äta hur mycket som helst”, säger Livsmedelsverkets nutritionist Åsa Brugård Konde.
”Risken är att vi läser ’mindre fett’ på förpackningen och tror att vi kan äta hur mycket som helst”, säger Livsmedelsverkets nutritionist Åsa Brugård Konde. Foto: Lars Pehrson

Sex kilo per person. Så mycket snacks stoppar vi svenskar i oss varje år. I dag vet nog de flesta att chips inte är det nyttigaste vi kan äta, men går det att göra ett hälsosammare val genom att välja varianter som ”lättare” och linschips?

”Risken är att vi läser ’mindre fett’ på förpackningen och tror att vi kan äta hur mycket som helst”, säger Livsmedelsverkets nutritionist Åsa Brugård Konde.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 7

Åsa Brugård Konde rekommenderar osaltade nötter eller grönsaker till den som vill snacksa lite nyttigare. ”Nu låter jag jättepräktig, men morotsstavar är ett väldigt bra alternativ”, säger hon.

Foto: Alamy/IBL och Livsmedelsverket Bild 2 av 7

”Chips är ju en njutningsprodukt som man köper mindre ofta, och då är smaken ofta viktigare än salt- och fetthalter”, säger Ulrika Sten, kommunikationschef på OLW.

Foto: Lars Pehrson Bild 3 av 7

Estrella grillchips och Estrella lättare grillchips.

Foto: Lars Pehrson Bild 4 av 7

OLW cream cheese och OLW ugnsbakade cream cheese.

Foto: Lars Pehrson Bild 5 av 7

Estrella dillchips och Estrella linschips, dill.

Foto: Lars Pehrson Bild 6 av 7

OLW sourcream & onion och OLW linschips, sourcream & onion.

Foto: Lars Pehrson Bild 7 av 7
Annons
Annons
Annons