Korta pauser viktigare än fem veckors semester

Återhämtning ska vara som kosthållning, enligt psykolog Niclas Almén.
Återhämtning ska vara som kosthållning, enligt psykolog Niclas Almén. Foto: Sofia Ekström

Med effektiv återhämtning klarar du mycket stress. Men hur gör man? Det handlar varken om att ta långledigt eller att slöscrolla då och då. Fem fokuserade avbrott, gärna lustfyllda, är modellen.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Utgå inte från att passivitet automatiskt ger en bra nedvarvning, menar Niclas Almén. ”Är man enbart passiv ökar risken för att mentalt vara kvar i stress. Då får man en sämre återhämtning och kan utveckla mer ohälsa.”

Utgå inte från att passivitet automatiskt ger en bra nedvarvning, menar Niclas Almén. ”Är man enbart passiv ökar risken för att mentalt vara kvar i stress. Då får man en sämre återhämtning och kan utveckla mer ohälsa.”

Foto: Sofia Ekström
Annons

Niclas Almén har ägnat de senaste 21 åren åt hur vi kan förebygga skadliga följder av stress. Och så har han just skrivit en bok om att ”må bra trots stress och press”. Men den handlar nästan inte om stress över huvud taget, deklarerar han i förordet och förklarar att nu ska det bli motsatsen: återhämtning.

Att stärka den förmågan är viktigare för hälsa och välmående än att försöka minska stressen, är många forskare överens om. Ändå har återhämtning länge varit ett nästan förbisett perspektiv i såväl forskning som undervisning.

Annons
Annons
Annons