X
Annons
X
Scen
Recension

Körsbärsträdgården Tjechovs hotade trädgård rymmer en samtida glänta

Tjechov som alldeles ny, men med skärvor av andra betydelser och skådespelarna som dansanta medkreatörer. Regissören Anna Pettersson har nått Sundsvall.

I ”Körsbärsträdgården” Åke Arvidsson, Gisela Nilsson, Alva Pettersson, Helena Svartling, Charlotte Trulsen
I ”Körsbärsträdgården” Åke Arvidsson, Gisela Nilsson, Alva Pettersson, Helena Svartling, Charlotte Trulsen Foto: Lia Jacobi

Tänk om den psykologiska realismen – och därmed en typ av dramatik avsedd för ett borgerskap mot slutet av 1800-talet – är en parantes. Att dess kännetecken är tomma konventioner: låtsasväggen mot publiken, den stora in- och utlevelsen och skådespelaren som prestationstyngd ekvilibrist.

Skådespelaren, regissören, teaterchefen och doktoranden Anna Pettersson driver denna tes med emfas. Nu har hon iscensatt en absolut egen version av det välkända Tjechovdramat "Körsbärsträdgården" på Teater Västernorrland. En tolkning som vägrar all entydighet, som rör sig mellan poetisk pedagogik och en rad dansinslag. Hon har arbetat med två specialister: för rörelsegestaltningen står Aleksandra Czarnecki Plaude, för koreografin Susanne Jaresand.

I ”Körsbärsträdgården” Åke Arvidsson, Gisela Nilsson, Alva Pettersson, Helena Svartling, Charlotte Trulsen

Foto: Lia Jacobi Bild 1 av 2

Män och kvinnor turas om att spela kvinnor och män. Kaj Ahlgren och Helena Svartling.

Foto: Lia Jacobi Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X