Annons

Korsa Korsika

Skakad och en aningen rörd – det blir man efter ha åkt smalspårig järnväg på Korsika. Linjen kallas också Skakaren och bjuder på en färd med makalösa naturupplevelser i Korsikas dramatiska inland. Boskap är inte ovanligt på sträckan som bland annat är populär för vandrare.

Under strecket
Publicerad

Tågresor i bergslandskap är en liten men härdad gren av turistindustrin. Entusiasterna väljer att korsa Korsikas dramatiska inland på smalspår. SvD Resor följde med på en tur med den så kallade Skakaren.

Jo, den heter Skakaren, eller U trinighellu på korsikanska. Och skumpar gör verkligen en resa mellan berg och hav på denna smalspåriga bana, som förenar den stolta Medelhavsöns två största städer Bastia och Ajaccio. Men alla vi som växt upp med tågluffning som sommarens höjdpunkt, som utan sittplatsbiljett svettats och skakat oss fram i viloläge på liggunderlag i smala korridorer över hela den europeiska kontinenten – vet att resan är målet och tåget vägen dit.
I år fyller den svenska järnvägen 150 år. Korsika fick sin första räls några decennier senare, delvis i ett försök från det franska styret i Paris att hålla koll på de frihetssträvande korsikanerna. Genom att binda samman de två strategiskt viktiga städerna belägna vid öns kuster, nåddes också Korsikas första självständiga huvudstad Corte (ön var autonom 1755–1769) som ligger mitt i hjärtat av det allra djupaste inlandet.
En vardagseftermiddag utanför högsäsong hoppar vi på en av Skakarens två blåvita vagnar. Bastia är Frankrikes näst största hamnstad men det har man glömt bort efter några minuter, när Hesa Fredrik hälsar från förarhytten och tåget rasslar iväg. Turisterna, inte sällan vandringsvänliga studenter, fyller vagnarna under sommarhalvåret. Nu känns det mer som ett pendeltåg för alla som arbetar i den lilla storstan.

Annons
Annons
Annons