Marie Fahlin – ”Centauring”Koreografi blir som dressyr för människor

Rebecca Chentinell, Cicilia Östholm och Maria Öhman i ”Centauring” på Marabouparken.
Rebecca Chentinell, Cicilia Östholm och Maria Öhman i ”Centauring” på Marabouparken. Foto: Andrea Dias

Koreografen Marie Fahlins ”Centauring” är både utställning och laboratorium där hon låter ridkonstens begreppsvärld och redskap möta dansen och den koreograferade rörelsen.

Under strecket
Publicerad

Cicilia Östholm och Maria Öhman.

Foto: Marie Fahlin

Koreografen och doktoranden Marie Fahlins utställning ”Centauring” på Marabouparken är en del i hennes konstnärliga forskningsprojekt.

Foto: Adam Appel
Annons

Under våren kommer Marabouparken att gästas av dansare, teoretiker, skribenter och dressyrexperter som på olika sätt ska aktivera eller diskutera ”Centauring”. Utställningen är en del av Marie Fahlins konstärliga forskningsprojekt ”Moving through choreography – curating choreography as an artistic practice” som doktorand vid Stockholms konstnärliga högskola. Själva disputationen, som går under namnet ”Viva voce” (muntlig tentamen) äger rum mitt i utställningen den 28 april.

Mitt på golvet, dominerande i rummet, är ett diagram som närmast kan liknas vid en fullskalig notation eller en spelplats för de koreografiska och språkliga övningar som Fahlin tillsammans med andra dansare och konstnärer utforskat under de senaste åren. I ett rep från taket hänger olika ridredskap som betsel, sporrar i ett knippe och på en vägg finns ett antal sadlar i läder prydligt upphängda vid sidan av en ganska kitschig målning av springande vildhästar.

Annons
Annons
Annons