Koreas solskenspolitik i skugga

Under strecket
Publicerad
Annons

DORASAN Ett glänsande nytt stationshus av stål och glas mitt på en nästan öde grässlätt kan tyckas malplacerat. Men det är just här i Dorasan - den sista stationen på banan norrut från Sydkoreas huvudstad Söul - som president Kim Dae Jungs ”solkskenspolitik” gentemot Nordkorea kan bära eller brista.
På skylten nere vid perrongen står det att det är 56 kilometer till Söul och 205 till Pyongyang. Det är här som de första tågen sedan Koreahalvön delades efter andra världskrigets slut skall rulla över den demilitariserade zonen mellan de bägge länderna.
När järnvägen står klar, vill säga. I söder har entusiasmen varit stor med privata donationer och frivillarbete för att dra järnvägen ända fram till Dorasan, bara en dryg mil från den Nordkoreanska staden Kaesong på andra sidan.

Men problemet är att det inte händer så mycket bortom Dorasan. Och i söder väntar alla på presidentvalet den 19 december. Kims mandatperiod går då ut och favoriten i opinionsundersökningarna är hans motståndare Lee Hoi Chang,
som kritiserat Kims ”solkskenspolitik” för att den lett till stora eftergifter med nästan inget i utbyte från norr.
Lee förespråkar en mindre försonlig politik gentemot regimen i Pyongyang, där villkoren kommer att vara hårda för fortsatt bistånd och samarbete.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons