Annons
X
Annons
X

Kör säkert på hojen – så botar du ringrostigheten

Våren är här och det kliar i gashanden. Det enda du vill är att köra motorcykel. Men ta det lugnt och förbered dig för alla de faror som finns ute på vägarna. Så här botar du ringrostigheten.

Frihet och oberoende. Att köra motorcykel är en upplevelse och det är lätt att bli ivrig när solen skiner. Men är du verkligen i form?
Frihet och oberoende. Att köra motorcykel är en upplevelse och det är lätt att bli ivrig när solen skiner. Men är du verkligen i form? Foto: Honda

Det är lätt att bli ivrig när solen skiner. Rulla ut hojen ur garaget och oförväget bränna iväg mot äventyret. Då är det svårt att komma ihåg att det var ett halvår sedan som man åkte på två hjul senast. De flesta hojåkare kör som bäst under senhösten när finliret har nötts in under en hel säsong. På våren känns maskinen inte lika självklar att manövrera.

Slipprigt rullgrus ligger ofta kvar långt in på våren.

–  Det är viktigt att mjuka upp sig. Både förare och motorcykel ska vara i gott skick. Och på våren är medtrafikanterna inte vana vid oss motorcyklister. Vi måste vänja oss vid varandra, säger Per Johansson, vd för McRF, Moped- och motorcykelbranschens riksförbund.

Annons
X
Per Johansson, vd för McRF. Foto: McRF

Det är smart att köra sansat under de första dagarna. Och att vara medveten om att gator och vägar kan ha försämrats under vintern med tjälskador, potthål och gropar. Därtill ligger slipprigt rullgrus ofta kvar långt in på våren.

Andra vardagligheter som kan innebära fara på färde är brunnslock och den vita färgen i exempelvis övergångsställen. De blir såphala när det är fuktigt ute.

Med tiden har motorcykeln utvecklats mycket och numera är många hojar utrustade med hjälpmedel som slirkoppling, elektronisk fjädring och olika motorstyrningsprogram. Foto: John de Koning/Yamaha

Eftersom motorcyklister är en utsatt trafikantgrupp har de flesta skaffat sig en stor riskmedvetenhet. De är beredda på att en hoj syns dåligt och inte sällan tas för en moped av stressade bilister, som plötsligt svänger ut på vägen. Motorcykelförare är väldigt uppmärksamma när de ska göra en vänstersväng och placerar sig aldrig i en bilförares döda vinkel.

Att bromsa riktigt effektivt är svårt. Därför övar många på manövrering och inbromsningar vid säsongens början. Foto: Robert Lagerström

Som hojåkare gäller det att ha framförhållning. När en bil står i en korsning för att köra ut är det inte säkert att personen bakom ratten har sett motorcyklisten trots att det verkade som att ögonkontakt etablerades. Titta in i fordonet och se vad bilisten gör för att förutse vad som ska hända. Kolla åt vilket håll framhjulen pekar.

I fjol var nästan 317 000 motorcyklar inregistrerade. Det är en rekordnotering.

–  Tack och lov har motorcykeln blivit säkrare. Den har utvecklats väldigt mycket tekniskt och har numera hjälpmedel som abs, antispinn, slirkoppling och olika motorstyrningsprogram. Men elektroniken klarar förstås inte vad som helst utan föraren måste ha ett säkerhetstänk, fastslår Per Johansson.

När elektroniken kunde göras mindre fick den plats på en mc. Numera har nästan alla hojar abs-bromsar och många är dessutom utrustade med greppkontroll. Foto: Romero S

Det innebär att ständigt vara vaksam i trafiken och visa sina intentioner. Inta en tydlig placering, använda blinkers flitigt och slå på bromsljuset för att nästan överdrivet visa att du är på väg att stanna. Det är hojåkaren som förlorar mest på att bli påkörd bakifrån.

Nåväl. Om både förare och hoj är i trim är det dags att ge sig ut på vägarna. Och där väljer allt fler att färdas på två hjul. I fjol var nästan 317  000 motorcyklar inregistrerade. Det är en rekordnotering – aldrig tidigare har så många rullat i Sverige.

Om både förare och hoj är i trim är det dags att ge sig ut på vägarna. I fjol var nästan 317 000 motorcyklar inregistrerade vilket är fler än vad som någonsin tidigare har rullat i Sverige. Foto: Jason Critchell/Triumph
Annons
Annons
Annons
X

Frihet och oberoende. Att köra motorcykel är en upplevelse och det är lätt att bli ivrig när solen skiner. Men är du verkligen i form?

Foto: Honda Bild 1 av 6

Per Johansson, vd för McRF.

Foto: McRF Bild 2 av 6

Med tiden har motorcykeln utvecklats mycket och numera är många hojar utrustade med hjälpmedel som slirkoppling, elektronisk fjädring och olika motorstyrningsprogram.

Foto: John de Koning/Yamaha Bild 3 av 6

Att bromsa riktigt effektivt är svårt. Därför övar många på manövrering och inbromsningar vid säsongens början.

Foto: Robert Lagerström Bild 4 av 6

När elektroniken kunde göras mindre fick den plats på en mc. Numera har nästan alla hojar abs-bromsar och många är dessutom utrustade med greppkontroll.

Foto: Romero S Bild 5 av 6

Om både förare och hoj är i trim är det dags att ge sig ut på vägarna. I fjol var nästan 317 000 motorcyklar inregistrerade vilket är fler än vad som någonsin tidigare har rullat i Sverige.

Foto: Jason Critchell/Triumph Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X