Annons

Kör säkert på hojen – så botar du ringrostigheten

Våren är här och det kliar i gashanden. Det enda du vill är att köra motorcykel. Men ta det lugnt och förbered dig för alla de faror som finns ute på vägarna. Så här botar du ringrostigheten.

Under strecket
Publicerad

Frihet och oberoende. Att köra motorcykel är en upplevelse och det är lätt att bli ivrig när solen skiner. Men är du verkligen i form?

Foto: Honda

Per Johansson, vd för McRF.

Foto: McRF

Med tiden har motorcykeln utvecklats mycket och numera är många hojar utrustade med hjälpmedel som slirkoppling, elektronisk fjädring och olika motorstyrningsprogram.

Foto: John de Koning/Yamaha

Att bromsa riktigt effektivt är svårt. Därför övar många på manövrering och inbromsningar vid säsongens början.

Foto: Robert Lagerström

När elektroniken kunde göras mindre fick den plats på en mc. Numera har nästan alla hojar abs-bromsar och många är dessutom utrustade med greppkontroll.

Foto: Romero S

Om både förare och hoj är i trim är det dags att ge sig ut på vägarna. I fjol var nästan 317 000 motorcyklar inregistrerade vilket är fler än vad som någonsin tidigare har rullat i Sverige.

Foto: Jason Critchell/Triumph

Frihet och oberoende. Att köra motorcykel är en upplevelse och det är lätt att bli ivrig när solen skiner. Men är du verkligen i form?

Foto: Honda
Frihet och oberoende. Att köra motorcykel är en upplevelse och det är lätt att bli ivrig när solen skiner. Men är du verkligen i form?
Frihet och oberoende. Att köra motorcykel är en upplevelse och det är lätt att bli ivrig när solen skiner. Men är du verkligen i form? Foto: Honda

Det är lätt att bli ivrig när solen skiner. Rulla ut hojen ur garaget och oförväget bränna iväg mot äventyret. Då är det svårt att komma ihåg att det var ett halvår sedan som man åkte på två hjul senast. De flesta hojåkare kör som bäst under senhösten när finliret har nötts in under en hel säsong. På våren känns maskinen inte lika självklar att manövrera.

Annons
Annons
Annons