Analys

Björn Jeffery:Köps för 235 miljarder – men är förloraren

Björn Jeffery
Kommunikationsverktyget Slack säljs till Salesforce för 235 miljarder. Bolaget gjorde debut på New York-börsen i juni 2019.
Kommunikationsverktyget Slack säljs till Salesforce för 235 miljarder. Bolaget gjorde debut på New York-börsen i juni 2019. Foto: Richard B. Levine/SipaUSA

235 miljarder kronor låter kanske dyrt. Men det är inte köparen Salesforce som betalar det verkligt höga priset i den här affären – det är säljaren Slack.

Publicerad
Mjukvarujätten Salesforces kontor i München.

Mjukvarujätten Salesforces kontor i München.

Foto: Alexander Pohl/SipaUSA
Annons

Det är notoriskt svårt att sälja mjukvarulösningar till stora företag. Det är långa försäljningsprocesser, stora avtal och komplexa integrationer. Detta har kommunikationsverktyget Slack fått erfara de senaste åren.

Bolaget var länge en Silicon Valley-favorit dit mer tekniskt inriktade bolag flyttade sin kommunikation på bekostnad av vanliga möten och mejl. Att de var rätt ute rådde det ingen tvekan om – det dröjde inte länge innan användarna började använda att "slacka" som ett verb. Det pratades om att Slack kunde bli den nya plattformen för företagstjänster.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons