Analys

Dag Rolander:Köpläge i MTG

Dag Rolander

Traditionellt tv-tittande minskar men MTG finner nya vägar till tillväxt. Aktiespararen anser att aktien är lockande även om det ryska intressebolaget måste säljas billigt.

Under strecket
Publicerad
Annons

När Jan Stenbeck på nyårsafton 1987 drog i gång reklam-tv-sändningar över Skandinavien från London var affärsidén djärv, kontroversiell och modern. Inom Kinnevik kompletterades den genast med ett produktionsbolag och strax med betal-tv-kanalen TV1000. MTG, som är en avknoppning från Kinnevik, tog den affärsmodellen till Östeuropa och sedan till andra världsdelar.

Linjärt tv-tittande, att följa programtablån, är ute bland unga. Räckvidden för mediet minskar i Norden, men ett genomsnittligt dagligt tittande på närmare tre timmar är närmast förbluffande högt. Och även om 5–10 minuter av vår uppmärksamhet går förlorad för tv år efter år är blickarna fortfarande fästa på den stora, platta tv-skärmen. För mediebolag gäller det att gå dit tittarna går. De går till Internet och ser tv-program på tider efter eget val, eller så kallade strömmande kanaler som de amerikanska Netflix och HBO och MTG:s egen Viaplay.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons