Köpet av Birka Energi blev lyckträff för finska Fortum

Under strecket
Publicerad
Annons

Under första kvartalet 2003 fördubblade det finska energibolaget Fortum sitt resultat till 471 miljoner euro, 4,3 miljarder kronor, om engångsposter exkluderas. Det viktigaste skälet var ökade priser på el och olja. I Fortum ingår även oljebolaget Neste.
Såväl när det gäller el som värme är Sverige och inte minst Stockholmsregionen Fortums viktigaste marknad. När den dåvarande borgerliga majoriteten i stadshuset 2001 sålde ut Stockholms del av Birka till Fortum, blev det finska bolaget Sveriges tredje största elproducent. Med i försäljningen följde även elnät till 900 000 kunder.

Under årets tre första månader har elpriset på den nordiska elbörsen Nord Pool i snitt varit 152 procent högre än 2002. Fortum har fört en aggressiv prispolitik och ofta legat i topp jämfört med huvudkonkurrenterna Sydkraft och Vattenfall. Elen från vattenkraftverken och kärnkraftverken har gett mycket goda vinster.
Fortum har också snabbt demonterat Birka och åtskilliga anställda har fått gå. Sedan hösten 2002 är Birka och
HemEl avskaffade som varumärken till förmån för Fortum.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons