Köpenhamns Kongelige förför med Julius Caesar

Under strecket
Publicerad
Annons

Det Kongelige Teater i Köpenhamn
Julius Caesar av G F Händel
Regi, scenografi och kostym:
Franscisco Negrin och Anthony Baker
Koreografi: Ana Yepes
Ljus: Allen Hahn
Dir: Lars Ulrik Mortensen
Medv: Andreas Scholl, Randi Stene, Tuva Semmingsen, Inger Dam-Jensen, Christopher Robson m fl
Concerto Copenhagen

Så står han plötsligt där, Andreas Scholl, vår tids kanske främste countertenor. Det är premiärkväll i Köpenhamn. Han gör rollen som Julius Caesar vid Det Kongelige Teaters i många avseenden briljanta uppsättning av Händels opera om maktspel och kärlek i Cleopatras Egypten.
Mildheten och den ljuvliga plasticiteten i Scholls röst, ett av särdragen på skiva, står på sätt och vis i kontrast till hans resliga person, hinner man tänka. Och redan efter den första insatsen vid ankomsten till Cleopatras och Ptolemaios Egypten - med den i mängderna av lysande musik ganska blygsamma Presti omai l"egizia terra - känner man sig tillintetgjord. Så här skall det låta, det är så här man förför med musikens inre och
inte med yttre åthävor. Och inte ett endaste veck i slingorna eller endaste knorr i melismerna försvinner i några överslätande glissandon.
Ändå är kanske inte Scholl det mest anmärkningsvärda med den danska uppsättningen: förväntningarna på Scholl var ju höga. Nej, det mest anmärkningsvärda är helheten; detta att nära nog samtliga sångare, tillsammans med den utmärkta ensemblen Concerto Copenhagen, håller alldeles oerhört hög klass.
Jag fäster mig särskilt vid två av sångerskorna för deras starka sensibilitet: Randi Stene som Cornelia och Tuva Semmingsen som hennes son Sextus. Den förra med en stämma av sammet. Den senare med en röst som i vissa stunder mycket väl kan förväxlas med en gossoprans - effekten är slående i första aktens Cara speme, questo core. Och tillsammans är de magiska i den underbara duetten som avslutar akten, Son nata a lagrimar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons