Köp av nätmat – det nya normala för svensken

Svenskarna klickar hem mat via internet som aldrig förr.

Pandemin har gjort att utvecklingen hoppat flera år framåt i tiden.

– Jag tror att det här en bestående förändring, säger Sara Mundh-Petersen, chef för Coop online.

Under strecket
Daniel Kihlström / TT
Publicerad

Matkassar packas på Mathems lager i Arlöv utanför Malmö. Svenskarna handlar mat som aldrig förr på internet under pandemin.

Foto: Johan Nilsson/TT

Mathems lager i Arlöv utanför Malmö. E-handelsföretaget har utökat sin kapacitet under pandemin.

Foto: Johan Nilsson/TT
Annons

När svenskarna uppmanas att avstå från att ge sig ut och handla mat i butiker har livsmedelsbranschen upplevt en explosionsartad ökning av försäljning via internet.

Livsmedelskedjorna har ökat sin försäljning även i fysiska butiker, men det är e-handeln som driver den stora tillväxten. Under det andra och tredje kvartalet ökade e-handeln med 114 respektive 101 procent för hela branschen jämfört med samma period i fjol, enligt statistik från intresseorganisationen Svensk dagligvaruhandel.

Annons
Annons
Annons