X
Annons
X

”Konventionella snabbtåg i högsta grad moderna”

Att välja magnettåg för den svenska satsningen skulle innebära väsentligt högre kostnader än de som diskuteras i nuläget. Även andra nackdelar med magnettågen talar för att Sverige bör satsa på konventionella snabba järnvägar för 320 kilometer i timmen, skriver professor emeritus Evert Andersson och professor Sebastian Stichel i en replik.

Shinkansen-tåg i Tokyo som körs i upp till 320 kilometer i timmen i drift.
Shinkansen-tåg i Tokyo som körs i upp till 320 kilometer i timmen i drift. Foto: Shizuo Kambayashi/AP

SvD publicerade den 20 augusti en debattartikel som hävdade att konventionella snabbtåg – med stålhjul mot stålräls – är omoderna. I stället förordas så kallade magnettåg, det vill säga tåg som svävar på och drivs fram av magnetfält. De skulle kunna minska restiderna till en timme mellan Stockholm och Göteborg, för att ta ett exempel. De skulle också – enligt debattartikeln – kunna ge mycket lägre kostnader, både för anläggningen och för driften. Vi kan bara konstatera att artikeln innehåller ett stort antal felaktiga eller överdrivna påståenden.

Shinkansen-tåg i Tokyo som körs i upp till 320 kilometer i timmen i drift.

Foto: Shizuo Kambayashi/AP Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X