Annons

Kontroversiella bygget: Jättefartyg till Stockholm

Containerkranarna i Norvik från cirka 60 meters höjd. I bakgrunden terminalen för rullande gods som öppnar i september.
Containerkranarna i Norvik från cirka 60 meters höjd. I bakgrunden terminalen för rullande gods som öppnar i september. Foto: Ari Luostarinen

Den är omstridd, har varit på gång i över hundra år och lett till strid med familjen Wallenberg. I somras lastades det första containerfartyget och snart kommer det första för rullande gods. Men redan om tio år kan hamnen i Norvik behöva förlängas mot Nynäshamn.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Containerhamnen i Norvik.

Foto: Ari Luostarinen

Fartyget Songa Iridium med Yxlö kanal i bakgrunden.

Foto: Ari Luostarinen

Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholms Hamnar.

Foto: Ari Luostarinen

Fartyget Songa Iridium under lastning. Fartyget är 190 meter långt och ägs av rederiet MSC.

Foto: Ari Luostarinen

Containerkranarna i Norvik. Maskinutrymmet i den vita boden är på cirka 60 meters höjd.

Foto: Ari Luostarinen

Färdigställandet av hamnen i Norvik pågår.

Foto: Ari Luostarinen

Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholms Hamnar (tv) och Torbjörn Persson, terminalchef Hutchison Ports (th).

Foto: Ari Luostarinen

Färdigställandet av hamnen i Norvik pågår.

Foto: Ari Luostarinen

Containerterminalen i riktning mot Nynäshamn. I bakgrunden sten från bygget som ska återanvändas eller säljas.

Foto: Ari Luostarinen

NORVIK Vrider vi huvudet mot norr syns Yxlö kanal tydligt. Mot sydväst breder fjärden Mysingen ut sig mot Gotland. Från de 60 meter över havet som maskinrummen ligger på i de nya hamnkranarna i Norvik, ungefär tre kilometer norr om Nynäshamn, syns mycket av Stockholms södra skärgård.

Under den smala gallerdurken vi står på ligger fartyget Songa Iridium förtöjt. Ägt av ett av världens största rederier, MSC, och flaggat i Liberia, är det 190 meter långa fartyget det största som hittills lagt till i Norvik.

Annons
Annons
Annons