Kontroversiell bro snart på plats vid Slussen

Den stora brokonstruktionen lyfts till pontonerna i hamnen i den kinesiska staden Zhongshan för att sedan avgå mot Stockholm.
Den stora brokonstruktionen lyfts till pontonerna i hamnen i den kinesiska staden Zhongshan för att sedan avgå mot Stockholm. Foto: Skanska

Den kommer att utgöra den nya vägen genom Stockholm, genom att binda samman Södermalm och Gamla stan. Men för byggprojektledaren som arbetat med den nya bron i två års tid är den mycket mer än så.

– Bron kommer ju att vara "min" för evigt. Jag är ganska blödig av mig, så det blir nog en tår när den kommer på plats, säger Ida Mann.

Under strecket
Fanny Hällegårdh / TT
Publicerad
Ida Mann ser med förväntan ut över kajen vid Slussen. "Även om jag har stått på bron i Kina och sett hur stor den är så är det svårt att se den i sitt sammanhang och veta hur den kommer upplevas förrän den väl är här", säger hon.

Ida Mann ser med förväntan ut över kajen vid Slussen. "Även om jag har stått på bron i Kina och sett hur stor den är så är det svårt att se den i sitt sammanhang och veta hur den kommer upplevas förrän den väl är här", säger hon.

Foto: ALI LORESTANI / TT
Det är fem år sedan Slussenbygget inleddes, och det dröjer minst fem år till innan bygget är klart. Den nya bron är en viktig pusselbit i det stora projektet.

Det är fem år sedan Slussenbygget inleddes, och det dröjer minst fem år till innan bygget är klart. Den nya bron är en viktig pusselbit i det stora projektet.

Foto: ALI LORESTANI / TT
Resan mot Sverige började den 3 januari. Den totala distansen är omkring 11 200 nautiska mil, och resan beräknas ta cirka sju veckor.

Resan mot Sverige började den 3 januari. Den totala distansen är omkring 11 200 nautiska mil, och resan beräknas ta cirka sju veckor.

Foto: Skanska
Stockholm stad beräknar att bron anländer till Stockholm någon gång mellan den 13 och 15 februari.

Stockholm stad beräknar att bron anländer till Stockholm någon gång mellan den 13 och 15 februari.

Foto: Skanska
TT
Foto: TT
"Jag är ganska blödig av mig, så det finns en risk att det blir en tår när den kommer på plats", säger Ida Mann, byggprojektledare på exploateringskontoret i Stockholm som arbetat med bron i två års tid.

"Jag är ganska blödig av mig, så det finns en risk att det blir en tår när den kommer på plats", säger Ida Mann, byggprojektledare på exploateringskontoret i Stockholm som arbetat med bron i två års tid.

Foto: TT
Annons

Den nya huvudbron är anpassad till Slussen, inte bara till storleken och utformningen, utan även utseendet.

– Tanken med konstruktionen var att den skulle se lätt ut. I stället för betong som kan kännas tungt och stort valde vi stål som är mer lätt och luftigt. På så sätt klarade vi av att göra en bro som är väldigt tunn och smäcker, säger Ida Mann.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons