Konsumenternas makt stärks

Sedan i går har konsumenten tre år på sig att reklamera en vara eller tjänst. Jämfört med tidigare är det en förlängning på ett år. Klagomålet måste göras inom rimligt tid, vilket anses vara två månader.

Under strecket
Publicerad
Stora kedjor som Ikea (bilden) är bäst på att ta hand om reklamationer, enligt Allmäna reklamationsnämnden.

Stora kedjor som Ikea (bilden) är bäst på att ta hand om reklamationer, enligt Allmäna reklamationsnämnden.

Annons

Målet är att stärka konsumentens ställning gentemot säljaren.
Orsaken är att dyrare varor, som förväntas hålla i flera år, ofta slutar fungera efter två år.
– I lagtexten görs inga undantag för vissa varor. Däremot kanske inte enklare varor håller i tre år, men det står det inget om i lagtexten, säger Rebecca Heinemann, som är
jurist på Konsumentverket.

Sedan den 1 juli 2002 anses fel som upptäcks inom sex månader vara ursprungsfel. Då måste säljare ersätta kunden med en ny vara eller lämna tillbaka pengarna till kunden.
– Inom sex månader måste säljaren i princip motbevisa att det inte var något fel på varan från början. Efter ett halvår är det
köparen som måste bevisa att
felet är ett ursprungsfel.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons