Annons

Konsumenter shoppar vidare – trots köpskam

Mall of Scandinavia i Solna.
Mall of Scandinavia i Solna. Foto: Veronica Johansson

Black Friday gav skjuts i försäljningsvolymerna under november. Samtidigt lider sällanköpshandeln av fortsatt prispress. Försäljningen mätt i löpande priser minskade i denna del av handeln.

Under strecket
Publicerad

Svenska konsumenter gillade att shoppa loss under Black Friday. Försäljningsvolymen i handeln ökade med 1,3 procent under november 2019, jämfört med samma månad året dessförinnan. Det visar ny statistik från SCB. Dock syns tydliga skillnader mellan mat och prylar. Dagligvaruhandeln ökade med 0,9 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med hela 1,5 procent.

– Det är en ganska bra ökning, men detta är ju bara delvis ett svar på hur försäljningen gick under Black Friday eftersom den inföll sent och försäljning spillde över i december, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research.

Annons
Annons
Annons