Susanne Wigorts Yngvesson:Konsumenter in i döden

Genom rätt konsumtion tror vi kunna förverkliga oss själva och välja vilket slags människor vi blir – och slutar som. Men konsumentens valfrihet är en chimär och våra möjligheter att agera som fria moraliska subjekt i butiken är färre än vi tror.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
En plats för självförverkligande?

En plats för självförverkligande?

Foto: ADAM IHSE / TT
Annons

I zombiefilmerna ”Dawn of the Dead” (1978, 2004) placeras handlingen i en shoppinggalleria. Trots oförmågan att tänka så vet de hjärndöda hur de ska bete sig som konsumenter. Det är en betingad reflex. I horder vandrar de genom gallerian till bakgrundsmuzak som fortsätter spela som om ingenting har hänt. Som levande jagade konsumenterna reafynd, som hjärndöda letar de efter levande kött att äta. Med filmerna av George A Romero och Zack Snyder anses genren ha förnyats genom sin konsumtions- och samhällskritik: ”När de odöda reser sig kommer civilisationen att falla”, som Snyder uttrycker det. Skillnaden mellan konsument och zombie kanske inte är så stor? För vad styrs vi egentligen av som konsumenter?

Annons
Annons
Annons