Konsumenten är kung

När musiken lades ut på nätet för ett decennium sedan grundlades skivbolagens kris. Allt sedan dess har branschen kämpat för cd-skivan, istället för att anamma den nya tekniken. Men cd-n tycks sjunga på sista versen – om tio år är det kanske små minneskort med topp-1 000-samlingar som gäller. I dag inleder SvD Kultur en serie om den nya musikmarknaden.

Under strecket
Publicerad
Marius Tunheim är i Sverige för att jobba. Han är musikslukare av stora mått, men har ingen dator här. ”När jag kommer hem till Norge då blir nedladdning. Även om jag nog även i fortsättningen kommer att handla favoritplattorna, för skivsamlingens skull”, säger han.

Marius Tunheim är i Sverige för att jobba. Han är musikslukare av stora mått, men har ingen dator här. ”När jag kommer hem till Norge då blir nedladdning. Även om jag nog även i fortsättningen kommer att handla favoritplattorna, för skivsamlingens skull”, säger han.

Annons

När internet för ett tiotal år sedan blev intressant som en kanal för att sprida musik jublade alla – utom skivbolagen. Inte ens när musikkonsumenter började ladda ner musik gratis från sajter som Napster blev det någon snabb motreaktion. Det enda som kom från bolagen var vrålen: ”det är olagligt” och ”upphovsrätten är helig”. Nu har fildelningsproblematiken nått ända upp till Högsta domstolen i USA (Se SvD 31/3).
Även om problemen med upphovsrätten stämmer så missade skivbolagen tåget. Eller rättare sagt: hur många tåg som helst passerade.
– De har varit så jävla sena, det är alla överens om. De borde ha tagit tag i det här i början av 90-talet för jag vet att de debatterade detta sinsemellan på sina konferenser, säger Jocke Berg, sångare i Sveriges största rockband Kent.

Även Jennifer McShane, presschef på TV 4 som har ett förflutet på skivbolaget Universal Music, är inne på samma linje.
– De stora skivbolagens affärsmodell fungerade länge på samma sätt och extremt bra. Det var en trygg bransch där många jobbade lång tid och där de flesta -rekryteringar skedde mellan de olika bolagen – vilket också skapade en relativt homogen och konservativ bransch. När musikindustrin plötsligt stod inför en teknisk revolution fanns inte kunskapen och flexibiliteten att anpassa sig.
Till och med Per Sundin, vd på skivbjässen Sony BMG är självkritisk.
– Det går inte att skylla ifrån sig och vi har varit onödigt konservativa, precis som alla branscher, inför teknikskiften.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons