Hela denna artikel är en annons

Ramnek gestaltar entrén på Hamngatan 15

Kan konst bidra till de förbipasserandes vardag? Det menar konstnären Cilla Ramnek, som fick i uppdrag av Humlegården att förändra entrén i en av bolagets fastigheter i Stockholms innerstad.

Uppdaterad
Publicerad
1/2

Projektet omfattar entrén både exteriört och interiört. Dels ska man förstärka entrépartiet och därigenom göra ingången mer synlig från håll, dessutom ges passagen och ljusgården en varmare känsla och förbättrad akustik. En tongivande del är den konstnärliga utsmyckningen som signerats Cilla Ramnek.

Foto: Jonas Eriksson.
2/2

Arbetsplatsen utgör idag en betydelsefull del av ett företags varumärke. Att erbjuda kontorslokaler och genomföra anpassningar som gör dem perfekta för hyresgästen är en viktig del i Humlegårdens arbete.

Foto: Jonas Eriksson.

Arbetsplatsen utgör idag en betydelsefull del av ett företags varumärke. Att erbjuda kontorslokaler och genomföra anpassningar som gör dem perfekta för hyresgästen är en viktig del i Humlegårdens arbete.

Det är som bekant av stor vikt att göra ett gott första intryck, och i en fastighet innebär detta förstås att entrén spelar en stor roll. När Humlegården beslöt sig för att utveckla entrén på Hamngatan 15 i fastigheten Styrpinnen 19, kontaktade man DAP. En arkitektbyrå med lång erfarenhet av att förlänga ett varumärke till att också omfatta miljön man arbetar i.

– En entré kan vara en passage du går igenom för att ta dig mellan A och B. Det kan också vara något som ger dig energi, en bra start på dagen eller blir ett samtalsämne med en besökare eller kund. Detta projekt är ett bra exempel på hur vi arbetar på Humlegården. De arkitektoniska och kulturhistoriska värdena bevaras och respekteras, samtidigt som vi också utvecklar miljön och skapar en plats som tillför ett värde för våra hyresgäster, säger Peter Lind, Fastighetschef på Humlegården Fastigheter.

”Facility branding”

Projektet omfattar entrén både exteriört och interiört. Dels ska man förstärka entrépartiet och därigenom göra ingången mer synlig från håll, dessutom ges passagen och ljusgården en varmare känsla och förbättrad akustik. En tongivande del är den konstnärliga utsmyckningen som signerats Cilla Ramnek.

– På DAP arbetar vi ofta med vad som ofta kallas ”facility branding”, det vill säga en varumärkesuppbyggande arkitektur där man använder sitt kontor som en viktig del i sitt varumärke. På Hamngatan 15 ville vi skapa en känsla av tillhörighet och stolthet redan i entrén, säger Mats Hansson, arkitekt SIR/MSA och partner på DAP.

Cilla Ramnek har en gedigen bakgrund och beskrivs bäst som en multikonstnär. Cilla arbetar både som designer och stylist. Hon kan även titulera sig själv författare och är adjungerad professor i textil på Konstfack.
Cilla kontaktades, besökte platsen och fick en omedelbar idé: vikta textilier som skapar en skulptural och organisk känsla. Ett slags måleri som monteras på plats, där färgpaletten utgörs av slipsar

– När man går till ett kontor ikläder man sig en professionell roll. Jag hoppas att konstverket kan bekräfta hela människan, inte bara de sidor som definieras av vad man är där för att göra. Jag tror att man presterar bättre om ens andra sidor också tilltalas, säger Cilla Ramnek.

Cilla Ramnek.
Cilla Ramnek. Foto: Jonas Eriksson.

Arbetar framförallt med mönster

Vid sitt första besök på Hamngatan 15 förstod Cilla platsens utmaningar ganska snabbt, och varför man såg ett behov av att gestalta miljön. Hon arbetar efter tesen att man ska ”omfamna” förutsättningarna. ”Pynt funkar inte”, som hon säger. Cilla drivs av att länka samman olika världar, den kommersiella fastigheten möter konstnärens kreativa skapande.

– Jag arbetar framförallt med mönster, och har faktiskt inte arbetat särskilt mycket med enbart textilier tidigare, säger Cilla. Jag får ofta mina idéer ganska snabbt och utgår alltid från de rumsliga förutsättningarna. Både det rent fysiska, hur rummet ser ut och vad det består av, men även det psykologiska – vem går här? Det är viktigt att man i en entré visar en öppenhet mot besökaren och att man som konstnär förstår den offentliga miljön, menar Cilla.

Vill du veta mer om Cilla Ramnek och hennes uppdrag för Humlegården?

Projektet omfattar entrén både exteriört och interiört. Dels ska man förstärka entrépartiet och därigenom göra ingången mer synlig från håll, dessutom ges passagen och ljusgården en varmare känsla och förbättrad akustik. En tongivande del är den konstnärliga utsmyckningen som signerats Cilla Ramnek.

Foto: Jonas Eriksson. Bild 1 av 3

Arbetsplatsen utgör idag en betydelsefull del av ett företags varumärke. Att erbjuda kontorslokaler och genomföra anpassningar som gör dem perfekta för hyresgästen är en viktig del i Humlegårdens arbete.

Foto: Jonas Eriksson. Bild 2 av 3

Cilla Ramnek.

Foto: Jonas Eriksson. Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons
Annons