Johanna Gustafsson Fürst, ”Ympa orden, piska min tunga”, del 2Konstnärlig brottningsmatch med språkets makt

Johanna Gustafsson Fürst, ”Ympa orden, piska min tunga”, del 2, 2020. Installationsvy på Accelerator.
Johanna Gustafsson Fürst, ”Ympa orden, piska min tunga”, del 2, 2020. Installationsvy på Accelerator. Foto: Christian Saltas

Både José León Cerrillo och Johanna Gustafsson Fürst skapar verk utifrån en fascination inför det mänskliga språket. Håkan Nilsson ser två lika poetiska som teoretiska utställningar som försöker säga något om det osägbara.

Under strecket
Publicerad
José León Cerrillo, ur ”The commands”, 2020. Installationsvy på Andréhn-Schiptjenko.

José León Cerrillo, ur ”The commands”, 2020. Installationsvy på Andréhn-Schiptjenko.

Foto: Andréhn-Schiptjenko
”Paroll Parole Parole” av Johanna Gustafsson Fürst, ur utställningen ”Ympa orden, piska min tunga”, del 2, på Accelerator.

”Paroll Parole Parole” av Johanna Gustafsson Fürst, ur utställningen ”Ympa orden, piska min tunga”, del 2, på Accelerator.

Foto: Christian Saltas
Annons

Det gäller att hålla tungan rätt i mun! Mammas gamla förmaning kommer för mig när jag försöker fånga de många nivåer av mening som kommer till uttryck i José León Cerrillos och Johanna Gustafsson Fürsts konstnärskap. Hos bägge möter jag en fascination över språket som ofta slår över i misstänksamhet. Här finns frågor som rör språkets relation till makt, till kroppen och till rummet liksom dess funktion som möjlig utväg; som väg till möjligt motstånd.

José León Cerrillo verkar mest se på språket som system, som grammatik. Inte i termer av rättstavning och ordklasser, utan såsom språket struktureras. På utställningen fastnar jag omedelbart framför verket ”Poem” en glasskiva med silkscreen på som ställts så att den tycks frilagd i rummet. Screentrycket visare en mängd enklare bildelement i några fåtaliga färger, och omringas av en räcka bokstäver som, likt en ram, omger motivet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons