Annons
X
Annons
X

Konstnären Elin Strand Ruin ogillar hastverk

Elin Strand Ruin är känd som konstnären som stickat en trerumslägenhet. Men hon är också arkitekt, med starka åsikter om det som byggs. Hon är kritisk till flera nyare byggnader i centrala Stockholm. I stadens miljonprogramsområden vill hon se mer ombyggnader och publika lokaler.

(uppdaterad)
Riv upp – bygg om
Waterfront
Waterfront Foto: TT

Arkitekten, konstnären och läraren Elin Strand Ruin fick mycket uppmärksamhet med konstinstallationen ";Knitting House" 2010. Tillsammans med boende i Husby skapade hon en stickad rekonstruktion av en miljonprogramslägenhet.
12 stickmaskiner arbetade för fullt. Syftet med projektet var att undersöka frågor kring bostad, arkitektur och stadsplanering.

När Elin Strand Ruin ska prata om det som byggs i Stockholm i dag - och det som borde byggas - så hamnar samtalet framför allt i den gamla stadskärnan och i de stora miljonprogramsområdena.

I centrala Stockholm finns några nyare byggnader som hon har svårt för. Hon nämner Åhléns vid Östermalmstorg som exempel på ett hus som är allt för påverkat av klåfingriga politiker, och hon tycker att hanteringen av Henning Larsens torn på Medborgarplatsen och Rafael Moneos Moderna museet vittnar om samma svenska byggklimat med liten respekt för arkitektens kunskap.

Annons
X

Elin Strand Ruin drar också paralleller mellan Waterfront Building vid Stadshuset och Sergelbiografen vid Hötorget - två byggnader på prominenta platser som hon tycker har karaktär av hastverk.

– Det hade ju kunnat bli intressanta byggnader, tydliga tidsmarkörer, som Kulturhuset.
Waterfront har vi redan avhandlat i denna serie. Elin Strand Ruin tycker att Sergelbiografen vid Hötorget är något av en olycklig föregångare.

– Det är en generell byggnad som inte är särskilt välritad. Den är opersonlig i sin fasad, och den missar möjligheten till dynamiskt samspel med Hötorgshallen och torget, säger Elin Strand Ruin som tycker att det ibland dyker upp nya hus i centrala Stockholm som känns förvånande hållningslösa.

– Om man jämför med Helsingfors så finns det mycket mer nivellerad arkitektur i Stockholm, säger hon även om hon tycker att det på senare år kommit flera intressanta byggnader med stark integritet i centrala Stockholm. Nu ser hon dessutom fram emot OMA:s Tors torn i Hagastaden och Hus A, ritat av Christin Svensson, som ska bli en signaturbyggnad i Gasverksområdet.

Utanför tullarna vill Elin Strand Ruin ha mer diskussion om hur man kan bygga om och utveckla stadens stora miljonprogramsområden. Det finns ingen anledning att "sätta en glaskupa över miljonprogrammet", säger hon.
– Det är ju byggt på ett i positiv bemärkelse rationellt sätt, så att det går att göra hål i väggar och förändra. Det fanns en grundidé i det. Sedan är det jätteviktigt att man bygger om på ett sådant ekonomiskt sätt så att människor kan bo kvar.

Elin Strand Ruin ser en stor potential både när det gäller att förändra lägenhetsstorlekar och att tillföra nya inslag i miljonprogrammet. Hon talar om att skapa större bostäder genom att bygga ihop lägenheter. I tankarna skissar hon på rejäla samlingslokaler och gemensamma utrymmen i husens bottenvåningar, där det civila samhälle som finns i stadens miljonprogramsområden blir synligt. Hon konstaterar att det finns ett rikt civilt samhälle i källarlokaler och bakom c/o-adresser.

  • Det finns en mängd organiserade intressegrupper i den här typen av områden, med ett fantastiskt engagemang, men i dag saknar de ofta lokaler. Det handlar om att förkroppsliga det engagemanget i arkitektur, att ge det en gestaltning.
Kulturhuset Cyklopen, ritat av Victor Marx. Foto: Staffan Löwstedt / Svenska Dagbladet
Annons

Waterfront

Foto: TT Bild 1 av 5

Åhlénshuset vid Östermalmstorg

Foto: Lars Pehrson / SvD / TT / TT NYHETSBYRÅN Bild 2 av 5

Filmstaden Sergel

Foto: TT Bild 3 av 5

Elin Strand Ruin

Foto: Louise Plyhm Ståhl Bild 4 av 5

Kulturhuset Cyklopen, ritat av Victor Marx.

Foto: Staffan Löwstedt / Svenska Dagbladet Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X