Konstmässa ger renässans för Miami Beach

Konstmässan Art Basel firar 15 år på Miami Beach. Enligt stadens borgmästare har mässan och det konstfokus den fört med sig inneburit en renässans för staden på såväl ekonomiska som geografiska och demografiska plan.

Under strecket
Publicerad
Intallationsvy av Blum & Poes bås på Art Basel in Miami Beach, 2016. Konstverk av Sam Durant.

Intallationsvy av Blum & Poes bås på Art Basel in Miami Beach, 2016. Konstverk av Sam Durant.

Foto: Art Basel
Barbara Kruger, Untitled (Secret), 2016. Mary Boone Gallery på Art Basel i Miami Beach.

Barbara Kruger, Untitled (Secret), 2016. Mary Boone Gallery på Art Basel i Miami Beach.

Foto: Karolina Modig
Annons

Art Basel är en av världens största och mest betydelsefulla konstmässor som numera arrangeras årligen i Basel, Miami Beach och Hongkong. När presskonferensen för Miami-upplagans 15-årsjubilerande mässa inleddes i onsdags var det inte i första hand ett samtal om vilken konst som visats under åren, utan om vad mässans etablering betytt för staden.

Norman Braman är ordförande i Art Basel Miami Beach Host Committee och är den person som varit ytterst ansvarig för att ta Art Basel till Miami. Han beskriver hur mässan förändrat staden under de femton åren. Han kisar ut över den samlade presskåren och berättar att det är runt tusen journalister på plats under årets mässa, att jämföra med 2002 års knappa 125. Antalet gallerier som representeras har ökat från 130 år 2002 till årets 269, från 29 länder. År 2001 fanns sex öppna gallerier i Miami Beach berättar Braman; i dag 130, varav 70 ligger i området Wynwood Arts District, som skapats ur den grund som Art Basel lagt. Cirka 20 ytterligare konst- och designmässor drivs i år parallellt med Art Basel Miami och antalet hotell har fördubblats. Trots dubbla antalet hotell har rumstäckningen under den pågående konstveckan gått från 56 till över 80 procent. Nära 80 000 personer besökte Art Basel Miami 2015.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons