Annons

Hans Henrik Brummer:Konstfullt porträtt av färggrann modernist

Isaac Grünewald var en ledande modernist men samtidigt lojal mot traditionen. Att detta inte alls var någon paradox visar Per I ­Gedin i sin rikt flödande biografi över en konstnär i ständig rörelse.

Under strecket
Publicerad

Självporträtt med målarkäpp, 1926 (beskuret).

Foto: Isaac Grünewalds efterlevande/Albert Bonniers Förlag Bild 1 av 8

Isaac Grünewald framför målningen "Kamrater", 1909.

Foto: Isaac Grünewalds efterlevande/Albert Bonniers Förlag Bild 2 av 8

"Det sjungande trädet", 1915.

Foto: Isaac Grünewalds efterlevande/Albert Bonniers Förlag Bild 3 av 8

Per I Gedin, född 1928, har tidigare skrivit uppmärksammade biografier om Karl Otto Bonnier (2003), Verner von Heidenstam (2006) och Carl Larsson (2011).

Foto: Caroline Andersson Bild 4 av 8

"Kosacken", 1918.

Foto: Isaac Grünewalds efterlevande/Albert Bonniers Förlag Bild 5 av 8

"Five o'clock tea", 1919.

Foto: Isaac Grünewalds efterlevande/Albert Bonniers Förlag Bild 6 av 8

Isaac Grünewald målamnde en skylt inför Stockholmsutställningen 1930.

Foto: TT Bild 7 av 8

Isaac Grünewald och hans andra hustru Märta Grundell, cirka 1940.

Foto: SvD Bild 8 av 8

Självporträtt med målarkäpp, 1926 (beskuret).

Foto: Isaac Grünewalds efterlevande/Albert Bonniers Förlag Bild 1 av 1
Självporträtt med målarkäpp, 1926 (beskuret).
Självporträtt med målarkäpp, 1926 (beskuret). Foto: Isaac Grünewalds efterlevande/Albert Bonniers Förlag

I konstlitteraturens översiktsverk intar Grünewald en självklar ställning som en av den svenska modernismens ledande gestalter – radikal och stridbar. Inte heller saknas in­gående specialstudier: Eva Sundlers om hans scenografier (1975) och sonsonen Bernard Grünewalds dokumentation av hans betydande mediala närvaro (2011). Men en utförligt sammanhängande biografi över Isaac Grünewald har saknats sedan länge. Per I ­Gedins ”Isaac Grünewald – modernist och männi­ska” (Albert Bonniers Förlag) råder bot på denna brist. Åtskilligt har funnits att sammanfatta och att vidareutveckla kring ett konstnärskap i ständig ­rörelse. Mycket riktigt, Gedins väldisponerade och rikt flödande bok handlar just om detta: en till synes aldrig svikande rörelseenergi i kampen för ­erkännande och därmed för bibehållen självrespekt.

Annons
Annons
Annons