Recension

Kvinnan i guldKonstfull thriller med Mirren i god form

Foto: SF
Publicerad
Annons

På 80-talet såg jag Gustav Klimts guldskimrande porträtt ”Adele Bloch-Bauer I” på slottet Belvedere i Wien och på 2000-talet såg jag det på Neue Galerie i New York. Föga anade jag den dramatiska historien som låg bakom. Med åren har bilden av Adele och ”Kyssen” av Klimt fått något av nationalstatus i Österike. I söndagens SvD skrev Anders Rydell, författare till boken ”Plundrarna. Hur nazisterna stal Europas konstskatter” om tavlans väg från väggen i ett rikt judiskt hem i Wien 1907 via nazisternas stöld av den 1938, dess försäljning till det österrikiska statsgalleriet och placeringen på Belvedere 1941, till dess nuvarande plats i New York.

Namnet ”Kvinnan i guld” fick tavlan under kriget för att dölja att den föreställde en judinna.
Boken av Marie O´Connor, som filmen bygger på heter just ”The Lady in Gold”.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons