Annons

Konstens väktare

Hon är advokaten som lämnade paragraferna och gav sig ut i den laglösa konstvärlden. På 20 år har Marika
Wachtmeister byggt upp en unik skulpturpark på Wanås slott i Skåne, i dag öppnar jubileumsutställningen.
– Åren har lärt mig att konstnärer alltid har rätt. Oavsett vilka krav de ställer – eller hur besvärliga de är.

Under strecket
Publicerad

Wanås senaste stolthet är Louise Bourgeois Maman som genom sommarens jubileumsutställning står med sina spretande ben snett utanför familjens köksfönster. Marika Wachtmeister är lycklig över att få visa den världsberömda spindeln, Bourgeois hyllning till sin mamma. ”Man kan också säga att den är en hyllning till alla kvinnors förmåga att göra många saker samtidigt”.

Bild 1 av 1

Wanås senaste stolthet är Louise Bourgeois Maman som genom sommarens jubileumsutställning står med sina spretande ben snett utanför familjens köksfönster. Marika Wachtmeister är lycklig över att få visa den världsberömda spindeln, Bourgeois hyllning till sin mamma. ”Man kan också säga att den är en hyllning till alla kvinnors förmåga att göra många saker samtidigt”.

Bild 1 av 1
Wanås senaste stolthet är Louise Bourgeois Maman som genom sommarens jubileumsutställning står med sina spretande ben snett utanför familjens köksfönster.  Marika Wachtmeister är lycklig över att få visa den världsberömda spindeln, Bourgeois hyllning till sin mamma. ”Man kan också säga att den är en hyllning till alla kvinnors förmåga att göra många saker samtidigt”.
Wanås senaste stolthet är Louise Bourgeois Maman som genom sommarens jubileumsutställning står med sina spretande ben snett utanför familjens köksfönster. Marika Wachtmeister är lycklig över att få visa den världsberömda spindeln, Bourgeois hyllning till sin mamma. ”Man kan också säga att den är en hyllning till alla kvinnors förmåga att göra många saker samtidigt”.

Hon inleder med en varning:
– Skriv bara inte grevinna. Det viktigaste är att jag är verkställande ledamot för Stiftelsen Wanås utställningar.
Nyss kom Marika Wachtmeister cyklande på en av parkens grusvägar, med fladdrande sjal och en handväska guppande på styret. Nu sitter vi i biblioteket, efter att jag fått lova att blunda för familjens privata liv. Har man 60 000 besökare runt knutarna varje säsong behövs förvisso en fredad sfär. Att det bakom henne hänger en Peter Freudenthal vågar jag kanske ändå nämna. Eftersom det var den första tavla hon och maken Carl-Gustaf, C-G kallad, köpte. Vilket inte var helt självklart.
– Jag har alltid älskat konst men aldrig investerat i den. En gång, det var i början av 1970-talet, hindrade jag C-G från att köpa en Lena Cronqvist på Liljevalchs vårutställning. Den kostade 16 000 kronor, vilket var lika mycket som en termins studiemedel.

Annons
Annons
Annons