X
Annons
X

Konstens regissör slutar i färgprakt

BOTANISK FINAL Att skapa en utställning är som att föda, säger Görel Cavalli-Björkman. Nu avslutar hon 35 år på Nationalmuseum med den prunkande Blomsterspråk – en exposé över blommans roll i konsten, tajmad med Linnéåret 2007.

Med Blomsterspråk gör Görel Cavalli-Björkman sin sista utställning på Nationalmuseum, där hon har skapat många publiksuccéer under 35 år. Hon räds inte att göra djärva kopplingar mellan historia och samtid. Line Bergseths installation Lightfield med 250 levande blommor i kallt och varmt ljus är en utmaning också för museets klimatansvariga.
Med Blomsterspråk gör Görel Cavalli-Björkman sin sista utställning på Nationalmuseum, där hon har skapat många publiksuccéer under 35 år. Hon räds inte att göra djärva kopplingar mellan historia och samtid. Line Bergseths installation Lightfield med 250 levande blommor i kallt och varmt ljus är en utmaning också för museets klimatansvariga.

Vad händer om man låter Robert Mapplethorpes erotiskt laddade fotostilleben samsas med 1700-talets botaniska praktplanscher? Eller hänger Karl Axel Pehrsons granna Oktett mellan Henri Rousseaus Blomsterbukett och Hilding Linnqvists symboliska Hjärtats sång?

Med Blomsterspråk gör Görel Cavalli-Björkman sin sista utställning på Nationalmuseum, där hon har skapat många publiksuccéer under 35 år. Hon räds inte att göra djärva kopplingar mellan historia och samtid. Line Bergseths installation Lightfield med 250 levande blommor i kallt och varmt ljus är en utmaning också för museets klimatansvariga.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X