Annons

Konsten som överskrider mediets gränser

Tom Cullbergs stora målning ”When Push Comes to Shove” från 2016, ser ut att föreställa en trompe l'œil med löpsedlar från Sydafrika. Går man närmare finner man påhittade tidningstitlar, abstrakta element och målningar i målningen.
Tom Cullbergs stora målning ”When Push Comes to Shove” från 2016, ser ut att föreställa en trompe l'œil med löpsedlar från Sydafrika. Går man närmare finner man påhittade tidningstitlar, abstrakta element och målningar i målningen. Foto: Galleri Flach

Det räcker med att kasta ett getöga på Tom Cullbergs abstrakt-realistiska motiv, på Pauliina Pietiläs röd-gröna målningar eller, för den delen, Ramazan Bayrakoğlus textila collage för att åter få bekräftat att de gamla mediala hierarkierna har kollapsat.

Publicerad

Även om såväl Cullbergs och Pietiläs främsta uttryck är måleri, så handlar deras konst om något annat och hämtar sin näring från andra platser än de som är specifika för måleriet. Likaså vore det helt att skjuta bredvid målet om vi skulle nöja oss med att kalla Bayrakoğlus verk för ”textila”. Hela verkningskraften ligger i att konstverken balanserar mot andra medier, att de överskrider mediets gränser.

Man skulle därför kunna se dessa konstnärers uttryck som instanser av vad den amerikanske konsthistorikern Rosalind Krauss kallat det ”post-mediala” tillståndet. I en tid när vad som helst kan fungera som ett konstnärligt medium, blir distinktionen mellan tekniker inte längre avgörande. Därmed blir också tidigare oheliga allianser allt mindre dramatiska. Det förklarar hur Tom Cullberg kan blanda emulsion och måleri, abstraktion och realism, objekt och måleri. Det förklarar också hur Ramazan Bayrakoğlu kan låta fotografin gifta sig med digitala tekniker och ta sig uttryck i textila collages eller ihoppusslade, handmålade plexibitar.

Pauliina Pietilä, "Still-Life", olja på duk, 160 x 120 cm, 2016.

Foto: Galleri Flach Bild 1 av 2

Ramazan Bayrakoğlu, ”Kardelen”.

Foto: Galleri Andersson/Sandström Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons