Annons
X
Annons
X

Konsten guld värd när marknaden sviker

Lägre risk, bättre avkastning och okänslighet för lågkonjunkturer – när traditionella investeringsformer sviker står sig konstmarknaden stark. Det senaste decenniet har investeringar i impressionistisk konst, efterkrigskonst och framför allt kinesiskt porslin slagit börsen med hästlängder. Nu attraheras allt fler investerare av ”det nya guldet”.

TIDLÖS INVESTERING

Det är svårt att greppa. En tavla. 789 miljoner kronor. När den amerikanska miljardären Leon Black köpte en av de fyra versionerna av
Edvard Munchs Skriet i våras var det säkert många som höjde på ögonbrynen.

Men det svindlande priset till trots – det högsta någonsin för en tavla på auktion – tyder mycket på att köpet var en bra investering. Medan övriga marknader dras med i den sviktande världskonjunkturen, har nämligen konstmarknaden visat sig gå rakt mot strömmen och fortsätter generera avkastning.

Det har gått så långt att investerare världen över ”vill ta ut sina pengar från Wall Street och investera i hårda tillgångar så som konst”, som Christophe van der Weghe på auktionsförrättaren Chrisies har sagt till Financial times.

Annons
X

Konsten har snabbt fått epitetet ”det nya guldet” – och det räcker med en snabb titt på Mei Moses Fine Arts Index (
se grafik), som analyserar utvecklingen på konstmarknaden utifrån auktionspriser på ställen som Christies och Sotheby’s, för att förstå varför.

– De senaste tio åren har konstmarknaden varit överlägsen börsen. Samtidigt har konstmarknaden haft en lägre risknivå. Och det är självklart att om du kan investera i något som har mindre risk och bättre avkastning så blir det väldigt intressant för inves-terare, säger professor Michael Moses, en av grundarna av Mei Moses Fine Arts Index.

• LÄS OCKSÅ:
Bluffen avslöjad – nu får Christies böta

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Och visst har avkastningen på konstmarknaden varit stabil – den samlade årliga avkastningen har nått 7,7 procent den senaste tioårsperioden.

    Men det som framför allt gör att investerarna flockas är bristen på korrelation med marknaden i övrigt. När det går nedåt på världsmarknaden, fortsätter konsten ofta uppåt.

    Så såg det ut när it-bubblan sprack i början av 2000-talet. Så såg det ut under finanskrisen 2008. Och så ser det ut under den nuvarande krisen.

    Men man ska veta att även om det är tavlor av Munch och Picasso som rubrikerna handlar om, är det inte de högsta inköpsprisen som ger den bästa avkastningen.
    Michael Moses.

    Även här i Sverige hittar allt fler investerare till den tidigare relativt outforskade konstmarknaden. På auktionsfirman Bukowskis har man märkt av ett kraftigt ökat intresse för själva auktionerna, men även för sin rådgivningstjänst. Och det sistnämnda är ett tydligt tecken på att nya köpare kommit in på marknaden.

    – Intresset är verkligen på rekordnivåer. Och det är inte så konstigt, med tanke på att konstmarknaden har gått bättre och bättre, särskilt de senaste 1,5 åren, trots att marknaden i övrigt har varit mycket skakig, säger Michael Storåkers, vd på Bukowskis.

    Den kategori som har gått överlägset bäst på konstmarknaden de senaste åren är orientaliskt konsthantverk, med en värde- ökning på 17 procent det senaste decenniet enligt Mei Moses Fine Arts Index.

    På Bukowskis har man gång på gång satt försäljningsrekord för ”Kinaporslinet” – i våras hade man till exempel budgivare från 30–40 olika länder som bidrog till att man var tvungen att fördubbla tiden för budgivning på ett antal objekt.

    • LÄS MER:
    Kineser dammsuger Sverige på konst

    Strax efter de gamla krukorna och vaserna nosar kategorin efter- krigs- och samtida konst, med en ökning på 12,6 procent på ett decennium.

    Men den kategorin är samtidigt, liksom Kinaporslinet, förenad med större risk, berättar professor Michael Moses. För den som vill trygga sina pengar lyfter han i stället fram den kategori som den rekorddyra Skriet hör till: impressionister och modern konst. Här har man sett både bra avkastning och en stabil värdeökning över tid.

    – Men man ska veta att även om det är tavlor av Munch och Picasso som rubrikerna handlar om, är det inte de högsta inköpsprisen som ger den bästa avkastningen. Det är betydligt bättre med billigare konst, säger Michael Moses.

    ”Billigt” innebär i det här fallet konstverk som säljs för mindre än 50 000 dollar – och faktum är att de ger i snitt hela 3–4 gånger högre avkastning än de riktiga dyrgriparna, 8–9 procent att jämföra med runt 2 procent för tavlor i mångmiljonklassen. De sistnämnda är också utsatta för en betydligt större stöldrisk.

    Så hur ska den blivande konstspekulanten då tänka? Först och främst ska man inte vänta sig några snabba klipp, menar Michael Moses. På konstmarknaden finns redan så mycket kompetens och expertkunskap att det är som att ”hitta en nål i en höstack”. I stället lyfter han fram vikten av långsiktighet. Och Michael Storåkers på Bukowskis poängterar att man inte ska förblindas av kända namn, utan fokusera på kvalitet.

    – Bruno Liljefors är ett bra exempel. En bra målning blir folk alldeles dimmiga i ögonen av, medan dåligt målade kråkor är det ingen som vill ha. Kvalitet har blivit kung och namnet knekt, kan man säga.

    – Och om man satsar på kvalitet får man också ett ”härlighetsvärde”, kan man säga. Man kan njuta av konsten, samtidigt som man bygger upp enorma värden. Och det gör naturligtvis den här marknaden extra spännande.

    • MER I SAMMA ÄMNE:
    Konst en bättre investering än börsen

    • LÄS OCKSÅ:
    Skatteverket granskar kontanthandeln

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X