Lotta Lotass:Konsten att se ett landskap som inte längre finns

Uråldriga megaliter på den engelska slätten och ”erosionssår” i branten nedanför Kiviks marknad: brittiske Paul Nash och svenske Gert Aspelin är två konstnärer som har fascinerats av spåren efter försvunna världar och som fått oss att se landskapet på ett nytt, oväntat sätt.

Publicerad
Megaliterna i Avebury, England, samt Paul Nashs "Landscape of the megaliths" (beskuren).

Megaliterna i Avebury, England, samt Paul Nashs "Landscape of the megaliths" (beskuren).

Foto: IBL
Megaliterna i Avebury, fotograferade under vintersolståndet 22/12 2006.

Megaliterna i Avebury, fotograferade under vintersolståndet 22/12 2006.

Foto: David Pearson/IBL
”Equivalents for the megaliths” av Paul Nash.

”Equivalents for the megaliths” av Paul Nash.

Gert Aspelins ”Kivik”, färgserigrafi från 1978.

Gert Aspelins ”Kivik”, färgserigrafi från 1978.

”Parafras” av Gert Aspelin, 2009.

”Parafras” av Gert Aspelin, 2009.

Annons

Sommaren 1933 besöker den brittiske konstnären Paul Nash stensättningen i Avebury med dess ­väldiga megaliter. Upplevelsen av platsen gör djupa avtryck i hans konstnärskap, med verk som ”Landscape of the megaliths”, ”Circle of the monoliths” och många fler. 

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons