Konsten att inte sälja en bok

BOKMÄSSAN Intresset för boken om Håkan Juholts korta tid som partiledare var stort. Sedan kom Juholt själv till mässan och tog effektivt död på det.

Publicerad
Annons

Bokmässan i Göteborg är en best med två huvuden: samtalet och marknaden. De lever sida vid sida och får kraft och vitalitet från varandra. Utan marknadsplats inget samtal, åtminstone inte med en så stor publik, utan samtal inte lika stark försäljning.

Men ibland hamnar de på kollisionskurs. I förlaget ETC:s monter ligger stora högar med boken ”Håkan Juholt - utmanaren”, som när den släpptes på mässans första dag direkt blev en snackis, med bra mediegenomslag. På lördagen kommer Juholt själv till montern för att prata om boken. Det första han säger är att han ”inte läst en mening i boken”. Han säger det för säkerhets skull två gånger: att han bara bläddrat snabbt i den, men inte läst något - och anger i nästa andetag att jodå, visst har han tänkt tanken att han själv någon gång ska skriva en bok.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons