X
Annons
X

KONSTEN ÄR DEN NYA REKLAMEN

sponsrad konst Det fanns en tid då målaren var en lidande själ som skar av sig örat och dog fattig och utblottad. Hade van Gogh levt idag hade han däremot kunnat pimpla gratisvodka och klätt sig i moderiktiga sponsorkläder. Fler varumärken än någonsin vill förknippas med unga och kreativa konstpionjärer. Text: Lars Berge Foto: karin malmhav

Konstnärssamarbeten från Jung Relations. Porslinstallriken är handmålad av Jockum Nordström och sponsrad av Absolut. Ögat är skapat av Lovisa Burfitt, sponsrad av Absolut. Ballongen skapad av Marie-Louise Ekman till nyinvigning av Moderna muséet.
Vi har kommit till en punkt i historien där näringslivet har tvingats fylla sina ihåliga slogans med innehåll. Vad det får för slags konsekvenser kan diskuteras.
År 1977 skrev Nike ett sponsorkontrakt med den då 18-årige John McEnroe. Den bångstyrige tennistalangen blev skofabrikantens första affischnamn. Hans antiauktoritära och rebelliska attityd passade företaget perfekt ansåg direktören Phil Knight. Nästan 30 år senare är Knight fortfarande på jakt efter unga dragplåster som kan ge etablissemanget en spark med sina Nikeskor. Idag hittar han dem allt oftare långt utanför idrottsarenorna.
Som ett led i sin ständigt pågående reklamkampanj har sport och motionsjätten från Oregon diskret börjat infiltrera gallerier runt om i världen. Nyligen visade de för
allmänheten rätt okända gatukonstnärerna Os Gemeos (tvillingarna Otavio and Gustavo Pandolfo)från Sao Paolo sina konstverk för en specialinbjuden vippublik i Milano. Med sig hade de en egendesignad, ytterst limiterad, linje av skomodellen Nike Zoom FC. Samtidigt pågår det Nikesponsrade skateboardproffset/fotografen Todd Jordans första solovisning i Tokyo. Nike finansierar även en av de senaste årens mest omtalade utställningar - ”Beautiful Losers, Contemporary art and Street Culture”. Den handlar om hur de senaste 50 årens organiska gatukulturer påverkat konsten och populärkulturen i sin omgivning. En röd tråd dras från 50-talets Beatniks med Jack Kerouac och William S Burroughs, via Andy Warhols och Keith Harings popkonst, till den do-it-yourselfkultur som blomstrade under 80- och 90-talet. På väggarna trängs några av den amerikanska alternativkulturens mest respekterade namn. Kultregissörerna Spike Jonze och Harmony Korine. Konstnärerna och skateboardikonerna Ed Templeton och Mark Gonzales.
Gatukonstprofiler som Kaws och Shepard Fairey.

Sportartikeljätten är naturligtvis inte ensam om att gulla med unga, tuffa renässansmänniskor. Levi's lanserade nyligen en ny jeansmodell tillsammans med en samling okända men streetsmarta nordiska kreatörer. Enligt Levi's har dessa unga pionjärer det gemensamt med brallorna att de inte riktigt passar in. De är Anti-Fit. Kollegorna på Diesel ordnar för tredje året i rad Diesel New Art i Danmark, Norge och Sverige. Italienska Fornarina låter den franska graffitiartisten Miss Van dekorera sina butiker runt om i världen.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X